En väntad och en oväntad vinnare hos Arn Racings SDC-deltävling

0
102

En händelserik helg på Skara Sommarland är till ända. Men nu var det inte attraktioner för barn som spelade huvudrollen utan attraktioner som i allra högsta grad är för vuxna, SDC deltävling 2!

Top 16 SM, Pawel Korpulinski och Christian Erlandsson

Swedish Drift Championship, SDC, har ju haft lite otur hittills i år. Som ni säkert kommer ihåg var det tänkt att premiären i SM-klassen skulle gå under Elmia. På grund av en av de värre vintrarna i mannaminne fick den deltävlingen ställas in och SM göras om till fyra deltävlingar. Under Dotz Driftbreak på Mantorp Park kördes istället premiär för både SM och RM ungefär en månad senare. Även där kom vädret att ställa till en hel del bekymmer. En klass fick köra kvalen med torrt underlag, medan den andra fick köra halva kvalet under begynnande regn och andra halvan under upptorkande förhållande. Tävlingen gick dock helt i blött, vilket i slutet av april inte är optimalt för att locka en månghövdad publik till en driftingtävling.

Men nu i helgen var det så dags att bevittna årets utan någon som helst konkurrens mest omtalade och hypade evenemang, Arn Racings Citydrift som också utgjorde deltävling 2 i SDC SM och RM. Många kommer säkert ihåg succétävlingen Coop City Drift för ett par år sedan, och det här var en uppföljare till den, dock med den ändringen att tävlingen flyttats från Coop i Skara till Skara Sommarlands stora parkering, strax utanför Skara, eller på “schlätta” som man säger om Västgötaslätten.

Här hade man byggt upp en tight och intensiv bana med betongmur runt exakt hela banan. Inte många millimeter i utrymme för förarfel alltså. Det var roligt att se hur snabbt förarna satte banan ändå, speciellt SM-förarna behövde bara ett par träningsåk på sig så gick det med riktigt fint flyt och bra fart. Imponerande!

Som vi rapporterade i förrgår kväll så var det Jim Olofsson i SM och Zakarias Berggren i RM som tog hem de åtråvärda första placeringarna i kvalet. Under lördagen var det så dags för eliminering. I SM-klassen så körs det i år som bekant en 16-bilarsstege och i vanlig ordning börjar stegen med kvalettan mot kvalsexton, och redan här tog det oväntat stopp för Jim Olofsson som fick se sig utslagen av Jocke Grahn efter en One More Run. Vidare till top 8 gick också Micke Wunderbaum Svensson, Anders Hay, Kim Fors, Johan Andersson, Mathias Johansson, Linus Joensuu och Pawel Korpulinski.

I top 8 möttes Svensson och Grahn, där Grahn tog steget vidare. I battlen mellan Fors och Anders Hay (uttalas Haj) gick speakersparet Dennis Steyvon och Långe-Mikael Andersson loss riktigt på vitsar om hajar i forsar. Kim Fors tog i alla fall hem den och var vidare. Johan Andersson vann mot Mathias Johansson, och Pawel Korpulinski mot Linus Joensuu.

Första battlen i top 4 var nog en av de battles vars resultat väckte mest förvåning, mellan Kim Fors och Jocke Grahn. Jocke Grahn körde sin Volvo 245:a som få någonsin kört en 245:a och förvåningen var som sagt stor när Fors utropades till vinnare. Dennis Steyvon visade på stort bollsinne och fick direkt en kommentar från bedömare Mattias Jönsson, som förklarade att man bedömde det som att Grahn i vissa delar av banan tappat fart, något som tvingade Fors att bromsa och sedan gå på igen. Att förklara för publik och fans vad som händer är otroligt viktigt. Den andra battlen gick mellan två av de mest konsekventa förarna som finns, Johan Andersson och Pawel Korpulinski. I en bra battle var det Johan Andersson som vann och därmed tog plats i finalen.

Battlen om tredjepris stod alltså mellan Pawel Korpulinski och Jocke Grahn, där Pawel återigen visade sig mycket konsekvent i sin körning och knep den sista platsen på pallen. I finalen infann sig inte den där optimala spänningen, då Kim Fors fick en murkänning i sitt chase-åk, som ledde till stopp och en nolla. Det var dock inte värre än att han kunde fortsätta och gjorde ett bra lead-åk för Johan Andersson att följa. Det blev i alla fall Johan som tog hem segern i andra deltävlingen i SM.

I RM var det ett 45-tal förare som kvalade, av vilka 32 tog en plats i elimineringen. Stentuff konkurrens alltså, och det skulle visa sig bli fortsatt tufft för vissa favoriter. Kvalettan Zakarias Berggren tog sig vidare från top 32 genom en seger mot Niclas “Nisses V70” Andersson. I top 16 tog det däremot stopp, mot en annan Andersson i en kombi, nämligen Jocke Andersson i sin Mercedes 320TE. Oväntat och säkert inte vad Zakarias hade tänkt sig. En annan förare värd att nämna är Richard Loord, som körde vad speakers kallade för årets chase i en av sina tidiga battles.

I top 8 så mötte förra deltävlingens vinnare Jonas Knutsson just Jocke Andersson. Knutsson som i denna tävling lånat Markus Jonssons BMW, då hans egen har motorproblem som inte hann lösas innan tävlingen. Knutsson fann sig snart till rätta bakom ratten i bilen och tog genom vinsten mot Jocke en plats i top 4. Övriga battles var Loord mot Johan Ingvaldsson, som efter en One Moore Run gick till Ingvaldsson efter att Loord var lite väl het på gröten i sin chase. Albert Häggbom vann mot Jimmy Eifrém och Pontus Hartman vann mot Patrik Freij.

Knutsson fortsatte sin fina körning i top 4 och tog genom en vinst mot Johan Ingvaldsson en plats i sin andra raka final. Albert Häggbom tog sig an Pontus Hartman, där Hartman knep den andra åtråvärda platsen i finalen.

RM-final, Jonas Knutsson närmast i bild i Markus Jonssons bil, och Pontus Hartman.

Battlen om tredjeplatsen var det Johan Ingvaldsson som gick segrande ur, vilket gav Albert Häggbom en fjärdeplats. Finalen blev en spännande historia mellan två BMW-förare, Pontus Hartman och Jonas Knutsson, spänningen var därför stor när man på prisutdelningen meddelade att det var Pontus Hartman som vunnit deltävling 2 i RM. Grattis Pontus! Det kommer en segerintervju med Pontus inom de närmaste dagarna!

I junior-SM blev det Jimmy Eifrém som tog hem segern, före Felix Lindvall och Philip Ågren. Grattis till er, som ska utgöra sportens framtid!

Eventet som sådant då, hur var det? Motsvarade det förväntningarna? Förarna verkar överlag väldigt nöjda. Underhållningsvärdet på banan var stort tycker jag, publiken kunde se väldigt mycket av den ganska korta banan, speciellt de som betalade lite extra för att sitta på läktaren. Betongen ger helt klart en extra krydda, men blir jobbigt för de som råkar misslyckas. Ett litet frågetecken för asfaltskvalitén också, det såg ut som den började få lite småskavanker på slutet.

När det gäller servicen runt omkring en tävling så dras alla tillfälliga banor med problem. Mat och toaletter är två sådana problem. Här har Arn Racing utvecklingspotential, om den  här tävlingen ska återkomma.

Det pratas mycket om vikten att nå ut till en stor publik, både på plats på tävlingen och via livestreamsändningar. Publiken på plats infann sig över förväntan och det pratades om en obekräftad publiksiffra på över 2000 personer på lördagen, vilket är otroligt bra. När det gäller livestreamen så såg vi som var på tävlingen av förklarliga skäl inte den, men vi fick rapporter om att det klagades rätt duktigt på att det visades både stillbillder och fotboll, fastän det pågick verksamhet på banan. Efter ett uppehåll kom inte streamen igång igen på SBF Play, men däremot på Mittmedias olika tidningars kanaler.

På det stora hela en mycket lyckad tävlingshelg! Nu laddar vi för nästa omgång på GTR Motorpark i mitten av augusti.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.