Erik Fadul: “Ett startfält med stenhård konkurrens”

0
172

Efter en tråkig avslutning med en skrotad bil under Iron Drift King tar Erik Fadul ny fart i årets SM-säsong. DriftZone har tagit ett snack med Erik om hans känslor inför säsongsstarten.

– Känslan inför 2019 säsongen är väldigt bra, jag är riktigt taggad på att få sätta mig i bilen och börja prestera mig fram till goda resultat. Det känns som att tidigare säsonger har varit lite av en uppbyggnadsprocess inför detta år så jag hoppas att alla pusselbitar faller på plats tillslut.

– Förra säsongen var en väldigt tuff säsong där jag inte lyckas fokusera alls på tävlandet när det väl gällde. Jag hade även stora problem med att få ihop ett team vilket egentligen gjorde att hela säsongen var väldigt svår att ta sig igenom. Men i år kommer jag att få ordentlig spotterhjälp, och jag har även hitta två stycken mekaniker som kommer att vara med hela säsongen. Det ger mig möjlighet till att slappna av mer och kunna fokusera just på körningen. Det har även blivit lite is körning i vinter med tävlingsbilen, vilket förhoppningsvis ger resultat i sommar. Känslan är bra!

Vad är målsättningen med årets SM-satsning?

– Mitt mål med SM–säsongen 2019 är helt enkelt att prestera så bra jag kan och se vart jag landar. Topp 10 hade varit riktigt kul och bra att bygga på inför kommande säsonger.

Du kraschade rejält under Iron Drift King och bilen blev i stort sätt skrot, hur ser ditt bygge ut inför 2019?

– I början av 2018 sa jag att e36 touringen skulle få rulla säsongen ut och sedan skulle det bli ett nytt bygge inför 2019, troligtvis en BMW e46. Men så blir det inte, vi kommer att köra med princip samma koncept som förra året. Detta för att bilen egentligen var ett rullande projekt förra säsongen, vi gjorde ändringar lite vart eftersom vilket har lett till att vi har fått en bil som är pålitlig och stabil.

– Motorras är något jag är väldigt bekant med, jag tror att jag har rasat fem motorer på två säsonger. Så inför förra året tog jag beslutet att med hjälp av PPF bygga ihop en ordentlig M50 maskin, det vill säga helsmidd med bland annat ARP bultar överallt, ordentligt bränslesystem och styrsystem. Det visade sig vara ett klokt beslut då jag inte hade ett enda motorproblem under hela förra säsongen, vi får hoppas att det håller i sig även nästa säsong.

– Efter deltävling två på Skara Sommarland så insåg jag rätt fort att e46 bärarmar och styrvinkeladaptrar inte fungerar på den här nivån, så jag tog och köpte mig det nya Wisefab-kitet. nu känns bilen otroligt bra i styrningen. Den största förändringen från förra året är egentligen chassibytet som skedde efter den stora kraschen på Iron Drift King, jag köpte Jens Assarsson gamla chassi som är en bättre version av chassit jag hade innan.

Vilken av årets banor ser du mest fram emot att köra på?

– De två banor man såg mest fram emot i SM var självklart Elmia och Skara Sommarland, tyvärr plockades båda dessa bort av olika anledningar. Vi kommer att köra två nya banor i år, Hultsfred och Färila, det ska bli spännande att få prova dem.

– Vi får hoppas att det bli längre träningstider i år så att man hinner få in ett flyt i körningen, speciellt på de nya banorna. Men Mantorp Park är en klassiker när det gäller drifting, det är rolig bana, stora läktare och drifting–energin finns alltid där, så jag säger nog att det är den banan jag ser mest fram emot i år.

Om vi tittar på startfältet, vilken förare ser du som den största favoriten till SM-guldet?

– Trots att många stora driftingprofiler inte kommer att köra SM i år så är det ett startfält med stenhård konkurrens. Många är hungriga och kommer ge allt de har. Det kommer nog inte märks att alla förare i SM 2019 var uppdelade i tre olika serier under förra året (SM/RM/SC). Det kommer helt enkelt vara så att den som vill mest och har lite tur med sig kommer att ta hem guldet.

Kommer du att köra fler tävlingar än SM under säsongen?

– Utöver SM så kommer vi även att köra Iron Drift King i Tyskland i år igen. Det var ett riktigt kanon evenemang som vi verkligen ser framemot.

Några avslutande ord?

– Jag vill avsluta med att tacka alla som gör det här möjligt. mina sponsorer och familj som ständigt ställer upp. Däckakuten Gävle, Hyrbilen Gävle, Gävletunnan, Westin fab, Bakaxeldelar, J.Zander Photography, Hydroscand Gävle, VN Vinyl, Thomas Lind, Badassparts

FAKTA

Ålder: 24 år
Ort: Gävle/Forsbacka
Klubb: SMK Söderhamn
Bil: BMW e36 Touring, m50 turbo
Antal tävlingssäsonger: 4 tävlingar ink 2019 säsongen
Största merit: Jag har inte riktigt vunnit något tidigare så jag får helt enkelt säga, antagningen till Iron Drift King 2019 i PRO klassen.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se