John Martinsson: ”Största omställningen var från gatdäck till R-däck”

0
63

Med åtta körda deltävlingar i Sverigecupen hade John Martinsson en fin säsong i ryggen när det var dags att kliva in i SM. Men tekniska problem gjorde säsongen till allt annat än det John ville ha den till.

John kommer ifrån Hammarstrand i Jämtland och tävlar för SHRA Sundsvall i sin blå Nissan S14.

Din första SM-säsong är slut, och det var en säsong kantad av tekniska problem. Berätta lite om säsongen.
-Första deltävlingen gick det väldigt bra och jag kände jag fick ett bra spår och var väldigt taggad. Men sista träningsrepan innan kvalet sa kopplingen upp sig strax innan start, så vi hann inte få ihop det. Tråkigt sätt att avbryta på, men vi tog lärdom av det till nästa tävling.

Sedan besökte vi även Gatebil Mantorp såklart där vi fick köra Gatebil showpassen. Men på lördagskvällen gick det inte något vidare. Hade inte värmt framhjulen tillräckligt så bilen gick rakt fram. Bilen klarade sig helt okej med tanke på smällen. Så det har varit lite trix att eliminera problemen som uppstod efter det. Men det känns som man är tillbaka på banan igen.

Andra deltävlingen förlorade jag all träningstid då jag kraschade och hade problem med styrningen. Till Hultsfred hade jag även problem där. Bilen gick inte fullt ut och vi hade problem med bränslet, så fick hoppas på det bästa och köra ändå.

Sedan var det dags för hemmatävlingen, finalen på Sundsvall Raceway. Hade ni kommit till rätta med problemen då?
-Ja, till sista deltävlingen hade vi allt under kontroll och bilen kändes bra. Jag fick inte till helt den bästa rundan jag kunde få till. Men jag är nöjd ändå trots hur året sett ut. Vi har tagit lärdom av allt och ständigt försöka elminera allt. Den största omställningen var att gå från gatdäck till r-däck. Det skulle jag säga är det svåraste. Då det var en betydligt större skillnad på både drivlina och mig som förare.

Nu är det garagesäsong, vad händer i ditt garage? Blir det uppgraderingar av bilen?
-Till nästa säsong kommer jag byta ut allt som varit dåligt. Den stora uppgradering blir en växellåda. Sen kommer jag även ändra på exteriören helt. Vilket jag tror kommer sticka ut och helt klart synas mer till nästa år.

Hur ser du på säsongen 2020? Vilken serie siktar du på att köra?
-Till nästa år är tanken att köra SM 2020 och göra ett bättre resultat än vad vi gjort i år. Vi hoppas på att få komma tillbaka till Påsksladden 2020. Sen har vi ett par andra tävlingar som inte riktigt är helt klart än. Men kan även bli tävling utanför Sverige om det går som vi hoppas.

Sen vill jag rikta ett stort tack till alla som stöttat mig eller hjälpt till på ett eller annat sätt.

Extra stort tack till
Zepro AB, Bispgårdens åkeri, Motornord, Th-pettersson, Mekonomen Hammarstrand, orchard autocare.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Robban Strandberg – DriftZone.se