Stångberg: “Nu ska vi förfina saker på CLK:n inför 2018”

0
178

Mårten Stångberg har en bra tävlingssäsong bakom sig, men det som sitter mest i publikens minne är kanske att han fick chans att skjutsa motorprinsen Anderstorp. Men nu är siktet inställt på 2018.

CLK:n i 2017-års utförande
Foto: Christer Hägglund

Vi ser att du gör lite på bilen. Vad blir det för förändringar på den?
-Efter en ganska så lyckad säsong 2017 med bilen så tar vi nu tillfället i akt att förfina saker på CLK:n inför 2018. Den mest iögonfallande förändringen blir Version 3 utav vårat widebodykit, designat tillsammans med Seidoworks och förverkligat utav min vän Joakim Edin i Falköping. I samband med ombyggnationen av bodykitet kommer vi även lägga lite tid på att snygga till finishen ibland annat bagageutrymme och i motorrum.

Det sker en del på utsidan alltså, hur är det med chassi och drivlina? 
-Utöver det estetiska så har vi byggt om framvagnsgeometrin för bättre styrkänsla och framvagnsgrepp, detta är något vi ständigt jobbar med på grund av att det inte finns något färdigt att köpa till denna bilen. En annan viktig förändring i år är att vi kommer att gå över till coilovers från KW suspension, KW håller just nu på att tillverka ett 2-vägs Competition kit speciellt framtaget för vår CLK. Detta tror vi kommer göra riktigt stor skillnad på bilen inför 2018 års säsong.

Vi håller även på att renovera våran Dogbox efter ett litet ras under sista tävlingen i GDS 2017, samtidigt som vi renoverar växellådan så passar vi även på att byta kopplingssetup. Tillsammans med Bakaxeldelar så har vi tagit fram ett kopplingskit för M104-motorn som innehåller ett nytt svänghjul med utbytbar slityta tillsammans med en 2-skivig Sachs Performance 200 mm tryckplatta med lameller och uppgraderad floater från Tenaci Motorsport.

Samtidigt håller vi på och bygger dubbletter på allting från länkarmar, spindlar, bashbars till motor för att se till att vi inte behöver bryta någon tävling på grund av ett ras eller eventuell krasch.

Under Drift GP på GTR Motorpark 2017
Foto: Christer Hägglund

Spännande förändringar där. Har du bestämt vad du kommer att köra för serier i sommar?
-Vi är anmälda och färdiga för SDC – Swedish Drifting Championship 2018 och även GDS – Gatebil Drift Series 2018. Ser ut att bli ett riktigt spännande tävlingsår med ännu mer sätestid!

Finns det några utlandsäventyr i planen?
-Jajjemen, vi planerar ännu en tur till Nurburgring! Mer info kommer släppas inom en snar framtid!

Thumbs up
Foto: Andreas Harrisson

Blir det några förändringar i teamet?
-Teamet är inte helt satt inför säsongen än men det ser ut att bli ungefär samma gäng som förra året med förhoppningsvis ett par tillskott som vi hoppas säkra snart! 

Mantorp Park
Foto: Andreas Harrisson

Hur ser du på förändrar som gjorts inför säsongen, t ex One-more-run?
-Jag tycker det känns som att serien äntligen börjar kännas stabil och man vet vad man kan förvänta sig, tycker inte att några av förändringarna har varit speciellt dåliga.

Gällande One More Run så kan jag förstå fördelarna med mindre tidsåtgång, möjligheten till lite taktikspel för oss förare och samtidigt kanske få folk att inte döda sönder däcken på endast två varv.

Men samtidigt är jag lite skeptisk till att jämföra en leadrun mot en chaserun och bestämma en vinnare då det är två väldigt skilda saker. När man kör den klassiska One More Time så får domarna chansen att jämföra förarnas chase och respektive lead emot varandra och därmed få en mer rättvis bedömning ur min synvinkel. Men nu är det bestämt så jag tycker att vi testar One More Run 2018 och skapar oss en egen uppfattning om det är en positiv förändring eller inte!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se, Andreas Harrisson – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.