Sundsvall Raceway är redo för SM-finalen

0
153

Nu till helgen 31 augusti – 1 september, så ska Swedish Drift Championship avgöras. Platsen är Sundsvall som är en arrangör med driv och viljan att utvecklas.

Vi kommer i denna artikel prata om banan, och lite om vad som möter förarna men även en del saker som publiken kan hålla koll på, några ställen som är lite extra kritiska i kampen om de rätta linjerna.

Från starten så har förarna en rätt lång sträcka att få upp farten på, när första initieringen kommer så är det viktigt att hålla ut åt höger för att få en så jämn linje in i första vänsterkurvan. I den första kurvan så har man asfalterat mer för att få den mjukare, detta hjälper förarna som då får ett bättre flyt och kan istället ha högre fart genom. Men beroende på hur banan läggs så gäller det att träffa rätt här för att slippa stora korrigeringar senare i banan.

Första kurvan håller i sig och skickar förarna mot en bastant betongmur precis vid bankanten, denna mur är känd för att mosa detaljer från bilarnas baksida, ska du hålla bra linje så lär du hålla bilen nära denna mur. Samtidigt så får du stora problem som förare om du måste korrigera din linje mycket efter första delen då sista biten på denna långa vänster är rätt tight och har en skarpare vinkel. Efter kurvan och muren så blir det en snabb transition till en ganska mild och lång höger som avslutas med målet.

Det är en bana som är tight och framförallt teknisk, förarna måste jobba hårt med både sina linjer och sina nerver då muren är med under hela den första delen av banan.

Vi tror att det kommer bli hårda kamper om placeringarna under helgens SM final, ta dig dit och se när våra SM stjärnor bemästrar banan.

Text: Henrik Andersson, Driftzone
Bild: Christer Hägglund, Driftzone
Grafik: SHRA Sundsvall