Brunberg: ”Ekonomin är tuff nu!”

0
149

En som inte hade en lugn stund inför SDC-deltävlingen på Färila Raceway var Kevin Brunberg, som byggde en ny motor på en dryg vecka.

Körningen under tävlingen såg fin ut, men i top 16-battlen blev det stopp, med befarat motorras igen. Tävlingen slut och nya problem att brottas med.

Kevin, du drabbades av motorproblem i Top 16.
-Ja, det stämmer, precis när jag klev av kopplingen i starten så sa det pang och jag hörde direkt att det var färdigåkt.

Hur illa var det?
-Det blev riktigt dåligt faktiskt. Det vi kan rädda är blocket, veven samt ett par stakar. Det övriga blev skrot.

Har det gått bra att få fram nya delar för att bygga ihop motorn igen?
-Den stora frågan har inte varit delar nu utan hur vi ska göra med säsongen, samt motorval. Vi har diskuterat fram och tillbaka och till slut kom vi fram till att bygga ihop en ny B230, då tiden och ekonomin är tuff nu med två ras i följd. Allt är beställt och borde komma hem snart.

Hur tyckte du att känslan var i tävlingen fram till haveriet? Trivs du på den där typen av bana?
-Jag tycker att banan och upplägget var riktigt bra. Jag och min lilla 4:a fick arbeta hårt för att få till ett gott flow, men när vi väl lärde oss banan så satt det bra tycker jag. Jag trivs som fisken i vattnet på lite mindre, tekniska banor.

Det är fem veckor kvar till tävlingen på Hultsfred. Hur känner du inför den deltävlingen?
-Fem veckor är mer än en vecka att bygga ny motor på, så nu har vi mer tid att få till det som det ska vara. Hultsfred Drifttrack är även den liten och teknisk och förhoppningsvis så kan jag klättra i stegen utan att bilen sviker igen och visa hur mycket jag vill det här.

Du har fått stöd av dina följare på sociala medier efter det senaste haveriet.
-Ja, verkligen! Jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla mina följare som nu hjälpt mig att få ihop detta. Efter att jag lade upp det andra raset på mina sociala medier så började folk skriva till mig att de ville bidra till en ny motor, och det har de verkligen gjort! Vilka som varit med kommer ni snart få se på bilen! PMM i Vadstena samt Max Nilsson ska även de ha ett stort tack som sliter med mina grejer trots att de har jobb upp över öronen.

Mina samarbetspartners för säsongen, 59 North Wheels, Suit up garage, Bakaxeldelar, Hydroscand Mjölby, Jorida, L-M-R, TXR, Beidegårdh Entreprenad AB, Simpson, Vöxss, Micke Fransson Skogsentreprenad AB, e-carlsson och såklart personen som gör detta möjligt för mig, och det är min pappa. Tusen tack!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Leo Holmberg, Christer Hägglund, Henrik Andersson – DriftZone.se