DriftZone möter Liberation Of Drift

0
176
Storebror Jonas åker E30…

De flesta som har ett syskon vet nog hur skönt det kan vara att ha med sig detta syskon som stöd. Det gäller även nästa syskonpar… Men blir det tävling mellan dessa killar blir det tuffare än annars och syskonen väser till. Vi möter Liberation Of Drift, två bröder som tävlade i RM under förra säsongen.

Berätta lite om er själva. Yrke, ålder, civilstånd osv?

Michael Abrahamsson kör e36an i Liberation of drift.
– När man inte är i garaget och skruvar så är det givetvis jobb, jag är licenssvetsare. Håller på med fjärrvärme, ligger ute i alla typer av väder och svetsar med gassvetsning. Har en underbar fästmö som är gravid just nu så detta året kommer bli kanon!

Jonas Jonis Abrahamsson. kör den slitna vita E30in.
– Singel i en bostadsrätt i det sköna Bohus strax norr om Göteborg. Jobbar som drifttekniker/jourjobb på ett stort lager samt ett par fastigheter till sedan ett år ca.

Vad tycker ni om säsongen som varit?

Jonas: – Tack vare att vi började med att ha min bil med i RM redan ett år tidigare så fanns ju mycket erfarenhet till 2018, där lyckades vi även få med Lillebrors bil. Säsongen för egen del har varit tuff, på Mantorp var jag en av dem som nollade, mest tack vare att allting var nytt i chassiet och bilen var “färdigbyggd” efter en stor team insats endast två kvällar innan. Så jag hade inte kört bilen en meter innan premiären. Länkarmar, styrväxel, coilovers, växelåda, bakvagn, diff och nyrenoverad Turbo mm var bytt under vintern.

– Skara gick bättre, trots inget laddtryck så kvalade jag in till top-32 och där hittade vi felet inför min “battle” med Loord, så helt plötsligt gick bilen som den skulle och borde åkt en högre växel men tack vare att den bara orkat tvåans växel tidigare så var det inget som jag hann korrigera körmässigt sett så åkte ut där. Detta efter en helt sjuk “battle” med massa pangpang ifrån båda bilarna till publikens glädje.

– Gröndal baklänges va riktigt roligt, första rundan gick helt okej men andra så körde jag bort mig. Tyvärr hamnade jag precis utanför top-32. Finalen i Sundsvall gick skit enda fram till kvalet, där slog jag till med en riktigt bra kvalrunda och placerade mig i top-10 (minns ej exakt). Men i stegen så åkte jag ut.

Michael: Kom in sent i RM tack vare min bror som nöp en plats åt mig. Det har varit ett lärorikt år, har haft en del otur med bilen bara. Man kan säga att två deltävlingar gick bra och två gick dåligt.

…medan lillebror Michael åker E36.

Vilken tävling/event va er favorit av 2018?

Jonas: – Favoriten 2018 måste varit ARNs deltävling i Skara.

Michael: – Skulle säga att ARN citydrift var den bästa deltävlingen.

Finns det en fördel med att vara ett team med två bilar?, vilka mer än förarna består teamet av?

Jonas: – En stor fördel att vara två tävlande och en tredje bil i teamet som alla åker BMW med m50 motorer är att reservdelar och kunskap finns mängder av och flera grejer delar vi t.om på. Utöver Fredrik som kör den röda E30in så har vi alltid med oss våra föräldrar och vår syster Amelie Papparazzi . Sedan i år har vi även två stycken dedikerade mekaniker som alltid ställer upp och tar ett stort egenansvar att hålla igång och reparera bilarna.

Michael: – Ser det lite som en fördel att vara två förare i samma team då vi kör med nästan samma prylar. Skulle nån av våra bilar gå vidare med inte den andra finns det delar att ta ifrån varandra. Teamet består av hela familjen, vår syster Amelie papparazzi fotar, mamma fixar mat och pappa tjötar med folk. Sedan två underbara mekaninker John och Steffe.

Blir det syskon rivalitet på banan mellan er någon gång?

Jonas: – Vi har sagt sedan starten att om vi möts så skall det vara den “tightaste” fighten någonsin, krockar vi varandra så får vi laga varandras bilar sedan bara haha!

Michael: – Det är klart att när man ska möta sin bror så kör man på något vis lite hårdare. Det är dock inte alltid bra, körde i muren med fronten på Skara när Jonas låg bakom mig. Men den skadan fick vi fixat ganska bra sen med lite speciella metoder.

Hur ser planerna ut inför årets säsong? Uppgradering av bilar?

Jonas: – Blir motorbygge och turbobyte i vinter. Lite nytt i framvagn och kommer gå upp till 18″ fälgar. Sedan byggs även utsidan av bilen om ordentligt.

Michael: – För mig blir det Sverigecupen och försöka delta på så mycket roliga event som möjligt ! Exempelvis Discodans E30meet även anmält mig till Iron Drift King. Håller på att bygga om min bil så den blir mer pålitlig man man säga. Haft en del problem förra året och allt det byggs bort nu.

Kommer ni att ställa upp i SM 2019?

Jonas: Skulle varit kul att köra SM, men vi avstår och satsar på att få mycket körtid och vara ute på mycket roligt i sommar.

Michael: Hade vart kul att köra SM men avstår det i år då det kommer bli annat framöver.

Text: Annicka Tengquist
Foto: Henrik Andersson, Amelie Abrahamsson & Emil Åhman