Erlandsson: “Målsättningen inför 2017 är att ge allt”

0
223

Christian Erlandsson är mannen bakom en riktigt fräck svart Subaru BRZ, bilen har setts under 2016 på diverse driftträffar som bla Gatebil. Men vem är Christian? Vad har han för historia? får vi se mer av han 2017? Frågorna är många och vi börjar med att kolla, vem är Christian?

Christian Erlandsson under Gatebil Mantorp 2016, foto: Henrik Andersson
Christian Erlandsson under Gatebil Mantorp 2016, foto: Henrik Andersson

– Biltokig småbarnspappa från Orust. Bor i ett hus på landet med min sambo och våra två barn. Arbetar som lastbilschaufför i ett familjeföretag som min morfar en gång startade upp. Besitter ett hett temperament, ett inte alltid så bra tålamod men en sjuhelsikes beslutsamhet vilket gör att jag inte ger upp i första taget, trots motgångar kämpar jag på för jag älskar verkligen det jag gör.

När man läser om dig på facebook, så får man veta att du har problem med smärtor i ryggen. Berätta vad som hände?

– Det var i juli 2010 som det hände, jag befann mig på Gatebilträffen Mantorp och var taggad som tusan för att få köra första riktiga reporna på banan med min nybyggda Volvo 760 som jag lagt många timmar på och svurit många fula ord över. Det började ganska dåligt då vi kört den lilla biten på cirka 30 mil för att märka när vi parkerat att jag glömt nyckeln hemma i garaget. Bilen fick stå den kvällen.

På fredagen var jag om möjligt, ännu mer taggad på att få bränna däck i parisen och det blev äntligen dags. Jag hann inte bränna så många däck innan olyckan var framme. På andra varvet tillstötte en incident då en bil snurrade framför mig, jag försökte svänga undan men då kastades den andra bilen ut rätt framför mig och jag kör rakt in i hans högersida. Hans A-stolpe satt vid kardantunneln så det var en rätt kraftig smäll. Olyckor händer lätt i denna sport och det är risker man tar när man kör ut på banan, lyckligtvis löste det sig och det är no hard feelings mellan mig och den andra föraren, vill jag verkligen understryka.

Tyvärr var det inte samma säkerhetstänk vid denna tiden och jag tänkte på att spara pengar när jag valde stol. Köpte därför en billigare variant som egentligen inte passade mig och min kropp, hade man inte varit dumsnål hade jag nog inte haft min sjukhistoria idag. Med fem diskbråck, två misslyckade operationer, varav en steloperation och kronisk smärta innan jag fyllde 25 förespråkar jag nu mera att alltid tänka säkerhet först.

Idag lever jag fortfarande med ständig smärta, vilket tyvärr även påverkar mitt humör och min ork. I fall någon som läser detta har drabbats av mitt humör någon gång och undrat vad f-n som hände. Jag har svårt att göra vissa rörelser och besväras av domningar i armar efter nervinklämning. Jag står i nuläget på väntelista för ännu en operation som förhoppningsvis kommer göras under hösten/vintern 2017. Detta är ännu en steloperation, vilken jag hoppas skall göra att jag i alla fall slipper ha lika ont i fortsättningen.

Ush det där lät verkligen inte bra, vi får hoppas att operationen går bra för Christian nu i vinter och att han slipper smärtorna.

Foto: Stefan Lindgren

Men när började du rikta in dig på drifting?

– Sladda runt korvkiosken och under frikörningen på Gatebil har jag gjort sen jag hade moppemusch känns det som. Intresset började dock brinna starkare under 2010 när jag träffade Fredric Aasbø och Joachim Waagaard på Vålerträffen Gatebil. Sedan 2013 har jag ägnat mig åt sporten och deltagit i tävlingar.

Christian Erlandsson under Gatebil Mantorp 2016, foto: Henrik Andersson
Christian Erlandsson under Gatebil Mantorp 2016, foto: Henrik Andersson

Då har du hunnit med några säsonger alltså, men hur ser du på 2016 om du utgår ifrån din egna målsättning?

– Säsongen 2016 började tidigt för min del då jag i September 2015 köper en ny kaross, denna gång en Subaru BRZ från USA. Vintern blev extra lång och det var mycket nytt att lära sig då det skiljde sig en del mellan en gammal svensk Volvo och det jag nu hade fått hem i garaget.

– Jag hade inga direkta mål under 2016, mest att lära känna bilen och få köra så mycket som möjligt. Det började ändå rätt bra med topp 8 placering i påsksladden på Elmia. Sedan kom motgångarna en efter en med motorras som följde varandra. När felet var lokaliserat och åtgärdat lagom till Gatebil Rudskogen blev jag kvaletta i VM i breisladd. Det var kul, fem av fem toasters.

Bilen du har nu, berätta lite om den?

– Bilen är en Subaru BRZ 2015 med 2JZ GTE VVTI-motor med EFR9180-turbo. Chassit är breddat med hgk-bodykit, KW-suspension, Gforce G101a växellådan, Wisefab fram och bak.

Ok har du gjort något speciellt med bilen under vintern?

– Förändringar sedan förra året är att jag fixat och förbättrat fel som jag märkte av under säsongens gång. En större förändring är dock att jag flyttat bak kylet då just kylningen var ett större problem under förra året.

Tävlingar då? vart får vi se dig och din vassa Subaru BRZ?

– Denna säsong är planerna att köra påsksladden på Elmia, nya Gatebil drift series, SM och Gymkhana drift i Östersund, Extreme Drift Allstars i Eskilstuna och i Riga. Sedan kommer det säkert bli en del andra körningar också, till exempel J-SPEC drift challenge, om den blir av.

Din målsättning för 2017?

– Mina egna målsättningar inför 2017 är att ge allt jag kan, hoppas på att slippa strul och ha riktigt kul på banan. Eftersom jag har en bil som är konkurrenskraftig hade det ju såklart varit grymt kul att placera sig i topp 6 i alla fall.

Foto: Stefan Lindgren

Dina tankar kring den nya SM serien?

– Personligen tror jag att den nya SM-serien är något som ligger rätt i tiden och som vi behöver inom svensk drifting. Jag har höga förväntningar på årets säsong eftersom det är många stora namn som ska vara med i år.

Christian avslutar med att tacka:

Jag vill tacka min sambo Theres och våra barn, min pappa Tore Erlandsson, Henrik -brother from another mother- Erlandsson, Anders Olsson, Anders ”Mr Kloma” Gustavsson och hans fru Pernilla ”Mrs Kloma” Johansson, Långe-Mikael, Peter Björck, Christoffer Bernhardsson, Niklas Johansson, Alex Gjelten med flera. Sist men inte minst – ett grymt stort tack till mina sponsorer utan er hade det aldrig funnits möjlighet att bygga någon bil och få ägna mig åt allt det här roliga.

Vi tackar Christian för stunden, vi håller tummarna för att han får ha en hel bil under säsongen 2017. Samtidigt så önskar vi han lycka till med operationen och att Christian får slippa smärtor.

/Henrik Andersson – Driftzone

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.