Inget SM för 2018 års kvalförare Mathias Johansson

0
293

Med ett makalöst fokus och härligt självförtroende lyckades Mathias Johansson från Vännäs mycket väl i kvalen i SDC 2018. Vi tar ett snack med Mathias om det, om Påsksladden och om framtiden.

SDC deltävling 4 i Sundsvall.

Först grattis till en fin säsong 2018! En bil som verkade fungera bra, en femteplats i SM och fantastiskt fina kvalresultat. Berätta lite om hur det kändes under säsongen.
-Tackar, tackar! Säsongen har väl egentligen känts väldigt bra i förhållande till hur förra säsongen var. Kvalen har fungerat bra vilket visat sig vara min starka sida, men den övriga körningen är jag inte fullt lika nöjd med. Största bekymret under säsongen har väl varit viljan och energin, men bilen har i alla fall gått som ett skott hela året. En drivaxel och rengöring av spridare kan man väl kalla en drömsäsong. Som tur var blev det inga haverier för då hade det varit färdigkört.

SDC, deltävling 2 i Skara.

Du blev dessutom Årets kvalförare i DriftZone Awards. Hur kändes det att bli uppmärksammad där?
-Att bli utsedd till årets kvalförare kändes riktigt roligt, helst då jag kört halva säsongen med en arm. Något som många sa skulle vara helt omöjligt, men med vilja går väl de mesta antar jag. Och att min körstil inte är så beroende av att jucka i handbromsen hela tiden. En växel sen fick man helt enkelt köra på den hela repan…

Hur ser planerna ut för 2019?
-Angående planerna för 2019 så är det väldigt diffust. Är anmäld till Elmia för att det är en trevlig tävling och mycket runt omkring som utställning osv. Men jag kommer varken köra SM eller GDS. Kommer att ha en fullt raceklar bil så skulle det komma nån tävling eller frikörning så kommer jag vara redo. Men inget är planerat, man kan ju åka runt och äta mjukglass också…

Varför har du valt att inte köra i någon av serierna?
-Jag har valt att inte köra SM eller GDS på grund av ork och att känslan säger att det inte ger nått förutom ett stort hål i plånboken. Och att stoppa in hela Sveriges driftingåkare i bara två klasser är för mig och väldigt många andra helt oförståeligt. Men tydligen är man nöjd med att fylla startfältet i SM med 40-50 åkare. Det känns väl som att det inte är ett problem med tanke på att det finns en bra bit över 50 st som vill tävla, men nån tanke på till exepmel vilka som inte kommer att tävla på grund av systemändringen är det ingen som bryr sig om. Det enda man ser är att serierna är fulla. Vore kul att se vilka som slutar eller tar ett friår på grund av detta.

Mathias Johansson vs Pawel Korpulinski under Påsksladden 2018

Några speciella uppgraderingar av bilen eller teamet inför Påsksladden?
-Bilen kommer bara renoveras och gås igenom inför Påsksladden. Vi i teamet ser det som en tävling där vi ska ha roligt!

Hur ser din målsättning med driftingen ut för fem år framåt?
-Om 5 år så har jag i dagsläget inte en aning om var jag är i driftingen. Antingen har jag fått blodad tand och tävlar igen, eller så står bilen och samlar damm medans jag äter mjukglass och spelar minigolf.

Jag vill i alla fall passa på att tacka mina sponsorer som gjort det möjligt att tävla dessa år. Jag hoppas på fortsatt stöd vid eventuell vidaresatsning.

Vi säger tack till Mathias och hoppas att vi får se honom på tävlingsbanorna igen inom kort.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se