Johan Andersson: “Som det ser ut just nu blir det SM 2018”

0
12

Intresset för årets SM var riktigt stort men några av våra mest rutinerade förare ställde aldrig upp. En av dessa var Johan Andersson som rankas som en av Sveriges bästa driftare. DriftZone har passat på att ta ett snack med Johan om framtiden.

Du saknades på tävlingsbanorna i somras, vad var orsaken till att du inte körde några tävlingar?
– Jag har varit igång och tävlat sen 2012, gnistan för att köra har alltid funnits där men med tiden har det känts som att vi mer har kört för resultatets skull och inte för att det är kul vilket är fel. Samtidigt med ändrade jobbförhållanden beslöt vi oss för att ta ett lugnt år för att få tillbaka känslan av att ha kul på banan utan att behöva tänka på resultat över huvudet taget.

Har du följt SM serien den här säsongen och vad tycker du om den?
– Jag har haft koll på grabbarna som kört SM i år, man får inte lägga ner garden helt! Det är många som börjar få bra fart i sina bilar vilket är kul. Ett av dom större problemen i serien sen tidigare har varit att farten mellan bilarna har varierat väldigt mycket. Det bidrar till att man får det svårt att köra tight! Om man kollar på årets RM serie så tycker jag att man har tagit ett bra steg framåt med att begränsa däcken! Det tjänar alla på när man ska lära sig att köra twin. Förarna som går upp från RM till SM ska dock vara medvetna om att det blir en helt annan typ av körning när man battlar på R-däck, det blir väldigt mycket mindre förlåtande vid misstag, men samtidigt kan du köra på ett helt annat sätt och kunna få bilen dit du vill med mer kontroll när man känner sig hemma med fästet.

Du körde några få frikörningar, bland annat en i höstas på GTR Motorpark där man inte såg någon direkt ringrost. Vilka frikörningar har du kört och hur tycker att du att körningen har varit? Sitter takterna i ?
– I år har det blivit ett par event på Mantorp park så som Dotz driftbreak och Gatebil. Sen åkte vi till Gröndal i Eskilstuna, en bana jag inte kört på länge. En viss rattrost tycker jag har infunnit sig på alla eventen, man måste hålla igång mer om det ska körningen ska vara 100%.

Hur ser framtiden ut för dig?
– Stora saker är på gång! Just nu är det lite tidigt att säga något mer men vi ser positivt på 2018 års säsong!

Du har haft samma bil ett antal år, berätta lite om den?
– Jag köpte min Nissan S14 hösten 2011, två veckor efter köpet var jag ute för första gången på Mantorp park och testade på drifting, redan då gick det helt okej! Med ca 250hk gick det varken brett eller fort, men då var det linjen som var det viktiga! Bilen tyckte jag passade min körstil bra och den har fungerat för bra för att bytas ut helt enkelt. Motorn vi kör med är en 2jzgte, effekten är oklar då den bara är mappad på gatan, för mig är det viktiga att det känns bra, och att det ska hålla. Tills i år har vi bytt ut min omsvetsade driftworks-framvagn till ett wisefab, dels för att underlätta vid reparation och för att få ut lite mer styrvinkel. Bak kör vi standard spindlar med justerbara stag. Diffen är en Kaaz 2vägs.

Kommer du att göra några förändringar under vintern?
– Bakbromsar ska bytas ut, just nu kör vi handbroms och fotbroms på samma bromsok. Tanken är att vi ska ha två separata bromsok. I och med att jag inte har kört SM på ett tag finns det lite att uppdatera för att bilen ska klara besiktning, dock bara mindre saker.

Får vi se dig i SM kommande säsong?
– Det är lite oklart fortfarande men så som det ser ut just nu blir det SM nästa år.

Text & foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se