Jönsson: “Intresset för SM och RM är otroligt stort!”

0
23

Svenska Bilsportförbundets driftingutskott har sedan en tid jobbat med förberedelser för säsongen 2018. En del av nyheterna presenterades på informationsmötet på Mantorp Park i samband med SM:s finaltävling. Vi ville få svar på ytterligare en del frågor, så vi bestämde oss för att träffa två av personerna som i allra högsta grad kommer att vara delaktiga i säsongen 2018, Matilda Svensson och Mattias Jönsson.

Lite kort, hur ser ni på säsongen 2017?
-På det stora hela så är vi väldigt nöjda. Vi gjorde vissa val inför säsongen och man kan väl säga att det blev som det blev, men det blev inte fel, säger Mattias.

Kan du utveckla lite…
-Samarbetet med Gatebil är en sådan sak. Vi visste att det skulle bli trångt om tid på tävlingarna som gick tillsammans med Gatebil, och det blev det ju också. Däremot så nådde vi ut till en jättestor publik, vilket vi är övertygade om var bra för såväl enskilda förare som för förbundet. Det är stor skillnad att presentera sig för en sponsor när man har haft en publik som räknas i tiotusental den gångna säsongen, fortsätter Mattias.

Men det samarbetet fortsätter inte 2018?
-Nej, det gör det inte. Främst för det jag sa nyss, att det är trångt med tid, men också för att Gatebil-eventen är långa och blir väldigt dyra för teamen.

Hur ser rollfördelningen ut kommande säsong, vad blir din roll Matilda?
-Min roll kommer att vara kontaktperson med arrangörerna. Man kan väl säga att vi kommer att dela upp rollen Långe-Mikael Andersson har haft under 2017, där jag har arrangörerna, Mattias (Jönsson) tar kontakten med förarna och där Långe-Mikael kommer att ha kvar vissa uppgifter, bland annat med sponsorer.

Mattias Jönsson, här intervjuande Fredrik Sjödin under Gymkhana Drift 2017 i Östersund.

På mediasidan då, hur ser det ut där?
-Där kommer vi att ha ett samarbete med Johan Lindfors, som många känner genom Onroaders. Han kommer att ha en del av mediabiten, där han kommer att göra presentationer av förare, både rörliga och stillbilder, presentationer av serien som kan publiceras i live streams och liknande, berättar Matilda.

-Samarbetet med bedömarna är otroligt viktigt, fyller Mattias i, där vi har som mål att nå dit man idag är i Formula Drift, IDC och andra serier. Speakern på tävlingen hörs även i livestreamen, och kan direkt få svar på frågor från bedömarna om hur man bedömde en viss situation. Det är A och O om vi ska kunna utbilda publiken i det här. Sedan vill vi också ha tillgång till video för att kunna granska situationer som uppstår på banan.

-Vi kommer också att träffa förbundet för att få lite bättre koll på vad vi kan få hjälp med när det gäller de här bitarna. Vi vill inte uppfinna hjulet på nytt, utan det förbundet har kunskap om ska vi dra nytta av, berättar Matilda och tar exempel med bland annat IT-system.

-Samtidigt som vi är noga med att vi vill sprida driftingen i de kanaler om vi känner ger oss mest, så vårt mål är ett fortsatt gott samarbete med er på DriftZone bland annat. Vid ett möte med SBF och FIA (internationella bilsportförbundet) nyligen så blev FIA:s representanter mycket imponerade över vad vi har åstadkommit inom driftingen de senaste åren, avslutar Mattias.

Hur ser det ut med SM/RM och planeringen kring det?
-Det är ett enormt intresse, jag har nog svarat på 1000 mail totalt om det här, berättar Matilda. I dagsläget har vi ungefär 120 intresseanmälningar, varav 84 är för RM. Det är ju självklart jätteroligt att intresset är så stort, men det har tagit oss lite på sängen.

Matilda Svensson på Sundsvall Raceway.

Har ni satt någon gräns för hur många som kan vara med?
-Ja, ungefär 80 förare totalt för SM och RM, mer än så finns det inte plats för på de olika banorna, säger Matilda. Vi har skickat ut svar till några, de som exempelvis körde förra året och vill köra även nästa år. Senast vecka 48 ska alla vara genomgångna så att vi kan lämna besked.

Vad kommer att hända med förarna som inte kan erbjudas en plats i RM?
-Vi jobbar för fullt med att titta på den saken och målet där är att ha något att erbjuda förarna som inte kan få en plats i RM ett alternativ redan när de får beskedet, berättar Mattias. Det kan bli en serie mindre tävlingar, men det är inte riktigt klart ännu.

Ni ser ingen risk i att RM blir ett lite för bra alternativ till SM? Lika bra körning, men ganska mycket billigare tack vare färre deltävlingar och billigare däck?
-Nej, det ser jag ingen risk med, säger Mattias. Jag ser snarare möjligheter i det. Vi ska ha en stege i SM som är bra och om vi inte har 32 förare som har en tillräckligt seriös satsning så ska vi inte köra en 32-stege. Vi kanske ska se över möjligheterna att köra 32-stegar i RM istället, och satsa på att ha 16-stegar i SM? Jämt alltså, fortsätter Mattias.

-En annan sak vi ska vara tydligare med, fortsätter Matilda, är att har man anmält sig så ska man köra alla tävlingar i serien, om man inte har en bra anledning att inte göra det.

Bland exemplen på godtagbara anledningar nämner de båda bland annat haveri eller dålig ekonomi på grund av flera motorras eller liknande.

Har ni några fler datum som är bestämda sedan informationsmötet på Mantorp?
-Ja, tävlingen på GTR Motorpark kommer att gå den 3-4 augusti. Sedan kommer ARN Racing att släppa detaljer om sin deltävling inom kort.

Som avslutning, tror ni att vi sitter här om ett år och ser tillbaka på 2018 som den bästa säsongen i svensk drifting hittills?
-Ja, det gör vi, säger Mattias
-Absolut! Vi strävar ju ständigt efter att bli bättre från år till år, så våra förhoppning är självklart att 2018 ska bli den bästa säsongen i svensk drifting hittills, avslutar Matilda.

Det ser ju mycket lovande ut att intresset för RM är så stort, och vi kanske måste inse att vi måste omvärdera RM från att vara en instegsklass i att tävla i drifting, till att se det som den näst högsta klassen i Sverige. Det finns ingen som förväntar sig att hoppa direkt in i Hockeyallsvenskan eller Superettan i fotboll heller, och med det intresse som finns nu för drifting på seriös nivå kan man räkna med att RM också håller en hög standard.

2018 kommer onekligen att bli en mycket intressant säsong!

Text: Erika Näsberg, Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.