Mårten Stångberg: “rätt in i Johan Heggblads fina sandhög”

0
5

Första SM-deltävlingen är avklarad. Driftzone sökte upp Mårten Stångberg för att sammanfatta helgen som gått.

Mårten Stångberg, foto: H. Andersson

– Jag är väldigt positiv till hur den första SM-deltävlingen utspelat sig! De har haft ett gott flyt i tävlingen hela helgen. Inga långa väntetider och vi har fått tydliga besked från både tävlingsledningen och bedömarna, vilket har gjort detta till en riktigt trevlig upplevelse. Det känns verkligen som att detta kommer kunna bli hur bra som helst!

Om vi fokuserar på själva tävlingshelgen för din egen del då, och börjar med lördagens kval, hur gick det där?

– Lördagens träning kändes bra. Vi började hitta linjen genom banan men jag hade lite problem att hålla mig konsekvent. Det är egentligen inte konstigt med tanke på hur lite sätestid jag har bakom ratten på detta chassit, men bilen höll ihop och vi fick till några bra repor. Jag gjorde en rejäl avåkning i entryn på lördagen, men det enda som hände var att vi krängde av ett däck när vi åkte av banan.

Du kvalade in på 25:e plats med 54p i första rundan och 0p i den andra, berätta om körningarna.

– Jag gjorde som jag brukar i kvalet och satsade på en stabil och ganska safe första runda för att sätta poäng på tavlan, sedan gick jag all in på kvalrepa nummer två. Jag kom med bra fart in på första rakan upp mot muren och tog i riktigt hårt i flicken för att få till en ”snappy” transistion men då hade mitt vänstra bakdäck redan krängt av. Så det var bara att hänga med på resan och som tur var så gled jag utmed hela muren utan att krascha så det var en rejäl åktur!

Gjorde ni några förändringar i bilen eller sättet att köra till söndagens träning och stege?

– Inga förändringar gjordes på bilen mellan lördag och söndag, min plan var att fokusera mer på twinkörningen under söndagens träning än vad jag hade gjort på lördagen. Dock gick det inte riktigt som planerat då jag på min första vända ut sköt säkringen till min elvattenpump, och när det var fixat så avbröts träningen pga Linus Joensuu råkat sätta sin bil i muren.

Mårten skulle ställas mot just Linus Joensuu i Top 32 och ni skulle ha kört som tredje par ut, så för många var det ett stort frågetecken när varken Linus eller Mårten syntes på banan. Istället kom besked att de skulle köra som sista par ut.

– Anledningen till att vi startade som sista par ut var att det beslutades om att ge Linus så mycket tid man kunde för att dom ska hinna fixa bilen. Eftersom jag själv inte vill vinna på en walkover så sprang jag över till Linus och frågade om det fanns något vi kunde göra, väl på plats såg jag att deras intercooler var trasig, så jag sprang bort till min mekaniker som är svetsare och bad honom hjälpa dem så de skulle komma till start. Så under tiden dom mekade så försökte jag helt enkelt stötta upp dem så gott jag kunde utan att vara ivägen. Jag återvände sedan till min bil för att se till att vi själva var helt redo.

– Jag ställde mig i linupen och gjorde mig redo för att köra medans jag väntade och hoppades på att se Linus rulla in i depån, vilket han sedan gjorde med bara några minuter tillgodo. Jag måste ge deras team väldigt mycket beröm för att de lyckades få ihop den i tid!

Mårten Stångberg, foto: H. Andersson

Sedan var det äntligen dags för ert battle, berätta om körningarna.

– Första vändan ut så körde Linus lead och jag chase, i entryn så kom jag ganska nära honom och låg bra till in på första rakan. Genom första hårnålen så tappade jag lite mark som jag sedan hämtade igen på andra rakan, men tyvärr så tog jag i lite för hårt och hamnade utanför zonen strax innan andra muren och överroterade, riktigt tråkigt men lärorikt.

– Andra vändan ut som lead så var jag lite förbannad över mitt tidigare misstag och tog i ganska rejält i entryn och kom alldeles för långt ut, så när bakhjulen hamnade på curbsen så högg det tag rejält i en håla som fanns i anslutning till curbsen vilket skickade mig rakt av banan och rätt in i Johan Heggblads fina sandhög!

Hur mår bilen efter avåkningen?

– Bilen klarade sig väldigt bra tack vare den porösa sandhögen, hade den inte varit där så hade bilen varit riktigt dålig i fronten. Det enda som blev skadat nu var frontläppen, knäckt front och lite skev bashbar fram så det var väldigt lindriga skador med tanke på hastigheten.

Är du nöjd efter helgen i övrigt och hur är känslan inför fortsättningen?

– Jag är väldigt nöjd med helgen, teamet har skött bilen klanderfritt och vi har haft en ganska problemfri helg överlag så det ser jag som en vinst. Det finns fortfarande väldigt mycket att hämta ur chassit trots att den redan nu är ganska konkurrenskraftig vilket gör mig ännu mer peppad på framtiden! Nästa event för oss är den 25-28 maj och vad/vart det är kommer snart att avslöjas på våran facebook och instagram, riktigt taggad inför detta evenemang som vi blivit inbjudna till!

Jag vill självklart tacka alla mina teammedlemmar, sponsorer, vänner, familj och följare som alltid stöttar,peppar och hjälper mig när det behövs som mest, utan er hade detta aldrig funkat!

Extra stort tack till mina sponsorer:

Svensk TurboService, Auto-Gruppen, Hj Custom Composites, Fixit Transmission, Tagene Hjulinställning, Saxenbergs Entreprenad, TSD Tuning, LMR , Seidoworks, StreetPerformance, Nuke Performance, Tyred.se , BJP Race, Cosmis Racing Wheels Europe, Specialsvarv, Simpson Europe, EST styr & el, ATKDriftteknik

– Vill även ge er en enorm eloge till er på Driftzone tillsammans med Mattias Jönsson med flera som har gjort det möjligt för våra familjer och följare att kunna se tävlingen utan att vara på plats, detta skapar en enormt mycket bättre spridning och förståelse för sporten!

Vi på Driftzone tackar Mårten för pratstunden, och önskar honom lycka till i fortsättningen. För er som vill följa Mårtens framfart så hittar ni honom på Facebook: Team Lovetap, och på Instagram: Mstangberg. På Team Lovetap’s sida kommer han inom kort även att lägga ut en film från ett av helgens battles! Missa inte det.

Och som en liten bonus från Mårten till Driftzones läsare så bjuder han på ett litet klipp från söndagens avåkning! Den ser ni här nedan!

Text: Erika Näsberg – Driftzone.se