Johansson: “Bilen lät som ett tröskverk över mållinjen”

0
7

När en speaker på Sundsvall Raceway under träningen utbrister ”Här ser vi vår blivande kvaletta!” så kan man nog utgå från att föraren i fråga presterade riktigt bra på banan. Mathias Johansson såg ut att göra allting rätt, ändå gick det inte vägen. DriftZone tog kontakt med Mathias för att höra vad som hände under kvalet, och varför han inte kom till start i top16-stegen. Här är hans egen berättelse.

“Helgen började bra med träning fredag, allt lirade. Banan är verkligen en bana jag trivs med trots en mur som är väldigt arg mot bilen om man åker in i den. Jag har haft tur som bara skrapat lite i den trots alla wallrides.

Lördagens träning var bra tills sista rundan då mitt oljetryck började fladdra. In i depån, konstaterade att vi inte skulle hinna göra något innan kvalen. Jag velade fram och tillbaka om jag var beredd att offra en motor som jag byggt just innan helgen då jag även skrotade motor på träningen på Mantorp. Viljan till att lyckas och visa vad jag går för övervinner nog allt, så jag sa till min mekaniker att vi kör utan oljetryck och hoppas att jag får en bra runda första åket så får vi riva motorn under kvällen och fixa felet.

Väl ute på line up blir jag puttad till start och startar bilen. Jag åker full gas, överladdar lite och snurrar. Bilen lät som ett tröskverk över mållinjen.

Vad gör vi nu? Halvskuren motor och inga poäng och illa tilltygad motor.

Aja nu är det skit samma, vi åker kval två helt utan oljetryck. Laddar fullt, efter halva banan går en vevstake genom blocket, men jag vägrar ge mig! Jag håller full gas och lyckas placera mig på en nionde plats i kvalet.

In i depån, säger åt mekaniker och flickvän att vi lär ju åka hem 25 mil, bygga ny motor och åka tillbaka. Sagt och gjort, vi lastar bil, kör hem, river isär motorn och inser att det fattas en kolv för att få ihop ny motor. De enda vi fick tag i fanns i Sundsvall, klockan var då 22 på kvällen. Min flickvän får åka tillbaka söderut, 25 mil till Sundsvall och 25 mil tillbaka. När hon kommer hem efter dessa 50 mil bilresa är det fel kolv, något som jag skulle ha dubbelkollat.

Halv 4 på morgonen inser jag att det är kört så vi lägger oss och sover. På söndagen åkte vi ner kl 10 för att hämta resterande grejer i Sundsvall, så trots att detta skulle bli en lindrig resa så vart det 150 mil.

Angående bilens status och framtiden så är ekonomi och tid minimalt, men tanken är att köra redan i helgen här upp i norr, så nya grejer är på ingång. Jag ska även åka alla resterande tävlingar och göra allt för att visa mig värdig en plats i SM. Viljan finns, och motgångarna har vart stora, så jag hoppas på lite utdelning snart.

Jag vill tacka mina sponsorer för allt stöd, men ett extra stort tack till min chef som alltid peppar. Och sedan tack till killarna på motornord som skakat fram nya grejer på nolltid!

Hellmans bil och maskin,
Motornord
Sävarmotor
– Ni ska ha ett extra tack som finns i detta blåsväder,

På återseende.
Mathias#78”

Text: Erika Näsberg – DriftZone.se & Mathias Johansson
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.