Möte om den svenska tävlingssäsongen 2019 på Mantorp Park

0
198

I likhet med förra året så höll SBF:s driftingutskott under Gatebil ett möte för alla förare om hur man tänker sig nästa tävlingssäsong.

Förra året var DriftZone inbjudna för att sända mötet live. I år tänkte man sig en livligare diskussion och mötet var därför stängt för andra än förare.

Ordföranden i SBF:s driftingutskott Max Lundgren
Foto: Björn Billsten

Dagen efter mötet fick DriftZone chans att träffa större delen av utskottet, för att få höra lite av de nyheter som föreslås inför 2019. Medverkande för SBF Drifting var ordförande Max Lundgren, ledamot Alexander Kvist och adjungerade Matilda Svensson och Rickard Johansson, för DriftZone redaktör Stefan Lindgren och webredaktör Christer Hägglund.

Säsongen 2019 föreslås nuvarande SM och RM slås ihop till en stor klass under namnet SM. En av orsakerna till sammanslagningen är det problem med träningstider som funnits under tävlingshelgerna. 60-70 förare bedöms kvalificera sig till klassen, där om man tittar på historien 50-55 förare är en rimlig gissning. Bland annat kommer de fem främsta i Sverigecupen att erbjudas plats i nya SM.

Sverigecupen kommer att bli kvar, och blir kvalificerande för SM. Dessutom kommer vinnaren av Sverigecupen att titulera sig Riksmästare, en kvarleva från nuvarande RM.

JSM, som säsongen 2018 var en del av RM, flyttas nu in i nya SM.

Just nu föreslås fyra deltävlingar, men det finns önskemål om ytterligare en.

Alexander Fröding framför den månghövdade publiken på Elmia 2018.
Foto: Erika Näsberg

Premiären sker 19-20 april på Elmia i Jönköping, det vill säga samma sätt som säsongen 2018 var tänkt att starta. Skillnaden är att påsken är tre veckor senare 2019 jämfört med 2018. Orsaken till att utskottet gärna vill ha en tävling på Elmia är att det man har riktigt bra publiksiffror på den tävlingen.

Nästa tävling blir Dotz Driftbreak på Mantorp Park 30 april-1 maj. Det innebär en tisdag för kval och onsdag för eliminering.

Därefter blir det 28-29 juni att styra stegen mot Skara, där en upprepning av årets succé med City Drift på Skara Sommarland planeras. Enligt uppgift kommer det område som går att nyttja för tävlingen att bli större, vilket ytterligare ska kunna förbättra tävlingen.

SM-finalen på Sundsvall Raceway 2018, Johan Andersson och Pawel Korpulinski.
Foto: Christer Hägglund

Den planerade säsongsavslutningen blir i likhet med i år på Sundsvall Raceway, 30-31 augusti. Sundsvall bjöd på riktigt bra körning i årets final och med mycket fina publiksiffror.

Eventuellt kommer som sagt ytterligare en tävling att tillkomma, men inga förhandlingar pågår just nu med någon arrangör.

Orsaken till att man väljer att lägga ett uppehåll på nästan två månader mellan deltävling 2 och 3 är att det är många frikörningsevenemang under den perioden, bland annat Gatebil Våler, Gatebil Mantorp, men även flera på Malmby, Hultsfred, osv. Uppehållet liknar det man hade i årets säsong, vilket sägs ha varit uppskattat bland förarna, då man kan köra ett par tävlingar och sedan ha god tid på sig att reparera skador och komma i ordning igen till deltävling 3.

Upplägget kommer att likna årets, där man kör träning och kval dag 1, och mera träning för inkvalade förare samt eliminering i en 32-stege dag 2.

Att nå ut till en stor publik är viktigt för utskottet, och valet av deltävlingar och upplägget med en stor klass görs delvis med tanke på publiken. Det är förvirrande för publiken att SM och RM kör med likadana bilar, tävlar på samma sätt men inte mot varandra och det utses flera segrare.

Man påpekar vidare också att det är arrangerande förening som ansvarar för lokal marknadsföring av tävlingen, medan utskottet marknadsför serien som helhet.

När det gäller den hett debatterade frågan om livestream finns det inget beslutat om vem som ska leverera den. Dock är det ett krav från SBF centralt att plattformen som ska användas är SBF Play.

Värt att notera är att allt detta är förslag från utskottet. Dessa ska sedan godkännas av SBF i olika instanser innan det kan anses beslutat.

Vi frågade också om sammansättningen av driftingutskottet, och så vitt känt kommer det inte att ske några förändringar där. Max Lundgren påpekade att det är valberedningen som föreslår medlemmarna i utskottet, medan de själva utser de adjungerade medlemmarna.

Både utskottet och DriftZone har en önskan om ett fortsatt gott samarbete, och fördjupat samarbete inom vissa områden där det finns utrymme.

Vad tycker ni om upplägget inför säsongen? Diskutera gärna under länken till den här artikeln på vår Facebook-sida.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten, Erika Näsberg, Christer Hägglund – DriftZone.se