Nortons återkomst till RM: “Nivån var som natt och dag!”

0
191

En som verkligen fick uppleva den raska utvecklingen inom svensk drifting, och i synnerhet i RM, var Norton Carlsson Eriksson.

Norton under SDC på Sundsvall Raceway 2018

Norton avslutade säsongen 2016 med att bli RM-mästare på Sundsvall Raceway. Då var RM en klass som körde efter Modified-reglementet, något som skulle ändras till säsongen efter. Norton antogs till SM 2017 och började bygga ny bil, ett bygge som dock drog ut på tiden och det dröjde till 2018 innan återkomsten till tävlingsdrifting blev av.

Under RM-finalen 2016 med den gamla bilen. Foto: Erika Näsberg

Efter RM-vinsten 2016 så tog du ett sabbatsår. Var det planerat så för att bygga den nya bilen?
-Ja, exakt bilen jag hade 2016 uppfyllde nog inte ett enda krav eller regel inför 2017 och hade gjort sitt. Jag ville också testa något nytt så började bygga på en BMW och tanken var att den skulle vara klar till 2017. Men det tog i vanlig ordning såklart 10ggr så lång tid, så fick bli ett sabbatsår och slippa all stress och kunde istället bygga bilen i lugn och ro inför 2018.

Hur tyckte du att steget över från RM 16 till RM 18 var? Det hade blivit Semi-pro med twin-körning, och en del annat.
-Skillnaden från 2016 till 2018 var väldigt stor, men på ett bra sätt. Drifting ska ju vara Twin körning! Och nivån på bilar och förare var ju som natt och dag!

Säsongen 2018 gick resultatmässigt ganska bra, poäng i 3/4 deltävlingar, bäst gick det i Sundsvall. Vad tycker du själv om säsongen?
-Säsongen 2018 var jättekul, dock en del småstrul med nya bilen. Det man byggt fel fick byggas om och göras rätt. Det var dock lite ovant att köra igen och stor skillnad på bilen jämfört med den gamla. Men gick bättre och bättre och på slutet av säsongen började det lira ganska bra. Så en kort sammanfattning av säsongen: svinroligt!

Norton Carlsson Eriksson smeker muren.

Din bil låter ju riktigt skönt, berätta lite om bilen, förutom det uppenbara att det är en E30.
-Bilen jag har är som sagt en BMW e30. Motorn en BMW m50b25iv med smidd inredning och en volym på 2,8L. Drivlina består av en Tilton 2-skivig koppling och en femväxlad sekventiell Sellholm mpg växellåda. Framvagnen är Wisefab och bakvagnen har en BMW 210-diff med sviktstålsdrivaxlar.

Du blev utsedd till årets showman på DriftZone Awards. Reflektion kring det?
-Ja, det var väldigt oväntat och riktigt roligt att vinna något iallafall.

Snart dags att börja plocka ihop prylarna till en ny säsong. Har du bestämt vad du kommer att köra kommande säsong?
-Till 2019 så är målet SM och alla deltävlingar där, men kan nog bli nån burnout utanför garaget också. Bilen ska få sig en liten uppfräschning och lite små modifikationer bland annat ny fjädring.

Jag vill även tacka alla vänner bekanta och min pappa för all hjälp! Utan dem är det omöjligt att göra något sånt här.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg, Christer Hägglund – DriftZone.se