Pontus Hartman: ”Vi kommer att satsa helhjärtat på SM”

0
557

Pontus Hartman slutade på en stark 3:e plats i RM 2018. Det var en fin framgång för den målmedvetne nykomlingen från Kungälv. DriftZone har passat på att ställa lite frågor om den gångna säsongen och om hur den framtida satsningen ser ut.

Hur summerar du din säsong 2018?

-Vi byggde inför 2017 vår första bil för att prova på drifting, detta gav blodad tand och vi bestämde oss tidigt för att göra en helhjärtat satsning, så till 2018 uppdaterade vi bilen och såg till att den uppfyllde kraven för att få tävla. Säsongen började lite halv trögt på Mantorp park, första tävlingen, mycket att ta in och en allmänt dålig vecka gjorde tyvärr att vi inte lyckades kvala in, efter första deltävlingen var jag förbaskad som f**, ventilerade över vad som gick fel, vad vi kan göra bättre osv.

-Efter det har säsongen i allmänhet varit väldigt lyckad, fått köra otroliga mängder bil, vunnit tävlingar, placerade oss på tre pallplatser av fem tävlingar vi ställde upp i. Lärt känna mängder med nya personer och team, fått en otrolig erfarenhet både i Sverige och utanför. Jag är i det stora hela otroligt nöjd med våran debut säsong, trea i mästerskapet. MEN! Vi har två steg kvar upp innan vi blir 100% nöjda.

Har bilen gått som du velat eller har du haft några större problem?

-Bilen har gått något otroligt bra, vi har bytt däck och tankat i stort sett hela året, självklart har vi haft småbekymmer, men inga som orsakat att vi fått avbryta en enda tävling eller körning. Vi är noga med underhållet på motorn med olje och filterbyte efter varje körning, vi får hoppas att vi får fortsätta ha en pålitlig bil även i framtiden.

-Under året har det lyckats gå strax över 200 däck fördelat på 15 event och tävlingar, det hade aldrig vart möjligt utan en riktigt stabil bil. Så vi är otroligt nöjda med hur bilen har varit under året.

Vilket är ditt bästa minne från säsongen?

-Detta är en fråga som kommer få två svar. Vår vinst på deltävling två är självklart något vi tar med oss som det bästa av säsongen, en bana som ingen tidigare kört med ett helt fantastiskt ihopstyrt event av ARN Racing och SDC, det helt otroliga vädret vi hade, att få kvala högt, sedan ta det hela vägen till vinst var en otroligt skön känsla. Ett minna som kommer finnas för alltid, min första vinst.

-Sedan tar vi även med oss Iron Drift King i Tyskland som ett av de bästa minnena från året, den möjligheten man fick som Pro 2 förare att få komma ut på en internationell tävling, träna mot riktigt duktiga namn och sen även få tävla och utmana dem. Den erfarenheten är svårslagen. Och även där knep vi pallen vilket såklart späder på känslan.

Hur ser planen ut för 2019?

-Vi har länge funderat över hur vi ska göra, har några alternativ, vissa större än andra men saknar tyvärr budget för att kunna genomföra precis det vi velat, vi är lite för nya för att ha hunnit skapa oss en ordentlig budget.

-Men vi kommer att satsa helhjärtat på SM 2019 och försöka ta hem guldet, sen även köra Påsksladden och Iron Drift King. Två fristående tävlingar där vi kommer ge allt vad tygeln håller för att plocka med oss vinsterna hem.

-Sedan hade det varit otroligt kul att få köra Gymkhana Drift, så det är något vi håller tummarna för.

Kommer du att fortsätta att köra med samma bil?

-Ja vi kommer att köra samma E46:a. Vi hade lite möjligheter och planer på att bygga en ny bil, men jag ansåg att det troligen vore ett misstag, E46:an börjar vi lära känna och är väldigt bekväma med, och oavsett hur gärna man vill ha en så häftig bil som möjligt så vinner man inga tävlingar genom att byta bil, och det är därför vi tävlar. Sen behöver jag skaffa på mig massa mer erfarenhet innan man börjar byta chassiet. Planerna ligger fortfarande kvar, men blir till framtiden att avgöra när det kommer ske.

Vad gör du för förändringar inför årets säsong?

-Bilen kommer få stora förändringar och uppdateringar. Vi kommer byta motorkoncept helt, även om den gamla maskinen har funkat hur bra som helst så har den gått i några säsonger och vi kände att vi ville prova något häftigt. M50:n kommer hänga kvar som komplett bolt on kitt om det nya visar sig fungera dåligt.

-Vi kommer iallafall att köra med en Ford Barra 4L rak sexa med turbo. En spännande maskin som verkar väldigt lovande, vi hoppas kunna plocka runt 800whp och 12-1300nm för att hålla den så tillförlitlig vi kan. Ihop med denna kommer vi montera en sekventiell växellåda och ett nytt styrsystem komplett med extra allt från ECU Master.

-Bilen kommer förhoppningsvis även få sig en helt ny design med ett snyggt lager folie.

Vill även passa på att tacka alla våra sponsorer som tror på det vi gör och samtidigt berätta hur otroligt mycket vi uppskattar deras hjälp.

•Pulverteknik i Kungälv AB.
•HLM Service.
•Boonstra trade.
•ECU Master
•Holinger Europe
•Tenaci Motorsport/ Bakaxeldelar
•Motul
•Gik turboteknik
•Bmw Service/M-performance
•Fogmaker
•Speeding
•OBP Motorsport
•59northwheels
•Kloma
•Boost Racefuel
•T-parts
•Söderkulla Tungtrafik
•Fogsäljarna
•Hydroscand
•Lackman
•XT dekor
•Jetmarine o maskin AB
•Spacer.se
•Nordic Scaffold Group
•Orust schakt
•Steelcon
•Ross performance Parts

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se, Hartman Photo