Erik Kagg: “Vi satsar 100%”

0
15

Kaggservice Driftteam är ett team som har varit med ett bra tag nu. Föraren i teamet Erik Kagg, träffade jag redan 2014 när han körde i Modified klassen. 2014 så tog han tredje plats i Drift-RM, under vintern så byggdes det en ny bil för klassen ProInt och teamet anmälde sig till stora Drift-SM serien. Bilen som byggdes var en Nissan 350Z, motorn som sattes i då var en V8. 2015 så körde Erik sitt första år i den stora SM klassen. Resultaten var blandade, men säsongen gick bra överlag och Erik blev 10:a totalt 2015. Erik Kaggs bästa resultat under 2015 var vinsten på Drift-SM finalen, som kördes på Sturup.

Erik Kagg under Gatebil Mantorp, season finale. Foto: Henrik Andersson

Vintern mellan 2015 och 2016 så byggde man upp en starkare motor och gick igenom hela bilen, motorn fick en skruvkompressor från J:M Tech. Bilen fungerade riktigt bra och med bättre vridmoment så blev bilen riktigt konkurrenskraftig. Planen för 2016 var att köra NEZ Drift, och det gjorde man. Dessvärre så gick det inget vidare, teamet hade vissa problem med bilen som tyvärr kom under tävlingsdagarna. Men Erik visade när han körde, att tekniken, farten och viljan finns där. Nu är vi framme vid 2017, det är dags att ge Er insyn i vad som händer hos Kaggservice Driftteam.

Hur gick 2016? om du jämför med din målsättning?

– 2016 gick skapligt, hade vissa problem med bilen som oturligt kom under tävling. Kopplingen tex rasade under NEZ i Finland. Men året gav både mig och teamet bra insikt i bilen, och vad som behöver förändras till 2017. Målsättningen var högre, men samtidigt så lärde vi oss mycket om bilen och inställningar. När jag körde så stämde allt bra, bilen är relativt lätt att hantera så chassit var perfekt.

Vilka förändringar gör ni på bilen till denna säsong?

– De stora förändringarna som vi gör nu är ny motor, motorn blir byggd med starkare grejer som blocket och rörliga detaljer i motorn, det blir samtidigt större volym på motorn (7 liter). Vidare så byter vi växellåda till Sellholm som ska hålla bättre för vridmomentet. Utöver dessa stora grejer så går vi igenom bilen och kollar alla infästningar och bussningar, karossen tänkte vi inte göra något med till denna säsong.

Erik Kagg, foto: Henrik Andersson

Vad är planen för 2017? vilka tävlingar kommer ni att köra?

– Denna säsong så kommer vi satsa 100% på Drift SM, vi har fått plats och ser fram emot att möta de andra förarna. Utöver dessa tävlingar så kommer vi att köra olika driftdagar, när det kommer till Drift Allstars så är vi öppna för att köra beroende på hur det ser ut då, men vi stänger inte dörren för ett eventuellt deltagande. Fler tävlingar kan komma bli aktuella, men inget som är bokat idag.

Vilken målsättning har du inför säsongen?

– Min (Erik Kagg) målsättningen är att vinna, det är huvudmålet såklart. Nu är det svårt att sätta mål innan, men jag kör för att placera mig så högt upp som möjligt på alla deltävlingar. Bilen och jag har kapaciteten för det.

Vad tycker du om den nya SM serien?

– SM serien ser riktigt intressant ut, det är något som driftingen i Sverige behöver. Jag både tror och hoppas att serien blir bra i detta format, sen är det utvecklande att vara med Gatebil och få chansen att möta fler duktiga förare. Så jag ser fram mot säsongen.

Video som visar en del av teamets händelser under 2016:

Några sista ord?

– Erik Kagg vill tacka alla som ställer upp och gör det möjligt för Erik att köra, sen så tipsar Erik oss om att följa han på Facebook och hemsidan.

Kaggservice Driftteam sponsras av: Kaggservice AB, Ankazina Redovisning och har samarbete med J:M Tech, Payback Lubricants

Vi tackar Erik Kagg för pratstunden och önskar han och teamet lycka till! Passa på att följa deras framfart på Facebook..

/Henrik Andersson – DriftZone

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.