Sammanfattning av infomöte för SM/RM 2018

0
8

Ikväll hölls ett informationsmöte på Mantorp där man fokuserade på SM/RM 2018. Under mötet berördes olika ansvarsområden, regeländringar, kalender för 2018, vilka som får köra de respektive serierna och en hel del annat. Här följer en sammanfattning av vad som framkom under mötet, samt även en länk till livestreamen från mötet.

Max Lundgren från SBF hälsade deltagarna välkomna och presenterade sina “kumpaner”, Christin Einarsson, Alexander Kvist, Mattias Jönsson, Matilda Svensson och Långe-Mikael Andersson. Max fortsatte med att prata om olika roller i nästa års mästerskapsserier, Långe-Mikael som varit racekoordinator i år kommer att ha en ny roll nästa år, vad denna roll innebär är dock inte klart än. Däremot kommer Mattias Jönsson vara ansvarig för förarkontakter, Matilda Svensson ansvarar för arrangörskontakter. Tekniskt ansvarig kommer även nästa år vara Alexander Kvist, och övriga frågor ansvarar Max och Christin för. Ännu finns ingen ansvarig utpekad för mediaansvar 2018.

Man berörde lite kort nya regler som kommer nästa år, även tekniska. Man strävar efter så få förändringar som möjligt för att underlätta för så många som möjligt, information om exakt vilka förändringar som kommer införas till 2018 kommer senare. Nytt för RM är dock att det kommer bli krav på nackskydd/hybridskydd.

För säsongen 2018 finns just nu planer på en JSM/JRM-serie. Detta är ännu i planeringsstadie, men man pratar just nu om att man är junior upp till 22 års ålder. Någon nedre gräns nämndes inte. Tanken är att förare som är under 22 år tävlar i sin respektive klass, RM eller SM, och plockar både “vanliga” seriepoäng men då även poäng till juniorserien. Ju fler pallplatser, ju fler mästare, desto större chans att locka sponsorer tänker man.

Vilka får köra SM 2018?
Lundgren informerade om att förare som, när sluttabellen i SM är sammanställd, är placerade på plats 1-32 är direktkvalade till SM 2018. De förare från RM som placerade sig på plats 1-5 är också de direktkvalificerade och får delta i SM 2018 om de så vill. Detta är dock valfritt, och de har rätt att välja att stanna kvar i RM. Inga fler RM-förare kommer automatiskt att erbjudas en plats även om de högre placerade tackar nej, utan övriga RM-förare som är intresserade av att köra SM, samt förare från SM som placerat sig utanför top 32, får ansöka om en plats till SM. Ansöker gör man genom att skicka ett mail till drifting (at) sbf.se, där man berättar vem man är och vad man har för tidigare resultat. Urvalet till SM baseras på tidigare resultat, det är dock inte enbart 2017 som gäller, så har man presterat bra tidigare år så är detta naturligtvis grundande också. Något definitivt sista datum för ansökan finns inte, men troligtvis kommer det vara kring sista november. Målet är att informera antagna förare till SM kring årsskiftet.

Tävlingskalender 2018
1) Bilsport Performance & Custom Motor Show, Jönköping. Tävlingen heter fortsättningsvis fortfarande Påsksladden, men är alltså numera SM-premiär. Bilsport-mässan infaller som alltid under påskhelgen, som 2018 är 30 mars-2 april och tävlingen beräknas vara fredag-lördag. Endast SM kör denna deltävling
2) Dotz Drift Break, Mantorp. 27-28 april.
3) City Drift Skaraborg, ARN Racing arrangerar. Datum och plats ej klart men är beräknat till juli.
4) GTR Motorpark. Datum ej klart här heller, men planeras till första eller andra helgen i augusti.
5) FINAL, Sundsvall Raceway, första helgen i september (31 aug-1 sept)

Under 2018 räknas poäng från alla tävlingar, man får inte räkna bort sitt sämsta resultat. SM kör fem deltävlingar, RM kör fyra deltävlingar. Tävlingsdagar planeras till fredagar och lördagar, då detta anses bäst ur publikhänseende.

Mattias Jönsson avslutade mötet genom att berätta lite ur hur bedömarna ser på 2018, man hoppas kunna se repriser av förarnas repor med hjälp av livestreams och fler kameravinklar, allt för att ge förarna en så rättvis bedömning som möjligt. Man för även diskussion med en “SM/RM-speaker” som man hoppas ska kunna följa hela serien och till sin hjälp ta in olika “experter”, tex förare som inte kör just den tävlingen, som “sidekicks”. Utöver detta nämndes även att svårighetsnivån och den ekonomiska utmaningen ökar närman jämför SM med tex RM, så han uppmanade förare som funderar på SM att verkligen tänka igenom om detta är något man vill satsa på.

Vill du se mötet i sin helhet? Klicka igång videoklippet här nedan, DriftZone fanns nämligen på plats och filmade mötet från början till slut.

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Foto: Michael Åkerblom, DriftZone.se
Livestream: Christer Hägglund, DriftZone.se