Thomas Nyqvist: “Till 2019 ger vi upp detta”

0
714

Thomas Nyqvist hade en motig säsong under 2018, där en krånglande motor ställde till problem vid flera tävlingar.

SM-deltävling 1, Mantorp Park.
Foto: Christer Hägglund

En fin kvalplacering i GDS-deltävlingen på Mantorp i juni blev en elfteplats i resultatlistan, efter motorproblem, vilket också blev de enda poängen i GDS i år. Vi kontaktade Thomas för att höra efter vilka erfarenheter man gjort under säsongen och hur planerna ser ut inför 2019.

Vi som följer din satsning på YouTube vet att ni satsade på lite nytt inför säsongen, bland annat en ny racebuss och ett mediasamarbete med Tjofs Media. Hur tycker du att dessa investeringar runt om själva tävlandet fungerade?
-Ja, inför 2018 blev det en buss till teamet som gjort de fantastiskt mycket bättre boendemässigt. Det är mycket roligare att kunna åka hela teamet samlat och även kunna ha med grejer på ett annat sätt  än tidigare. Mediasamarbetet med Tjofs (Oskar Karlsson, reds anm) var en satsning vi absolut tycker gjort mycket för oss och våra samarbetspartners, så vi och de får synas mer. Vi har fått bra kritik från omgivningen på filmerna och att det går att följa oss på ett annat sätt nu.

Battle mot Henrik Isaksson under SM-deltävling på Mantorp Park.
Foto: Leo Holmberg

I år har du kört SM och GDS. En trettondeplats i SM med poäng i tre av fyra deltävlingar, den fjärde ställde du inte upp i. En tjugoandraplats i GDS med poäng i en deltävling. Hur är den sammantagna känslan efter säsongen?
-Känslan efter året som gått med SM och GDS är att körmässigt har vi gjort stora framsteg, men maskinellt har det varit tröttsamt. Motorproblem i princip genom varenda event vi varit på, och en anledningarna till varför vi inte tog oss till sista deltävlingarna var att motorn stod i delar.

Trist med motorproblem, det var ju en del såna under 2017 också. Är det något ni känner att ni har kommit till rätta med nu?
-Motorn har varit fantastiskt fin att köra karaktärsmässigt, men vi har tyvärr haft problem på många fronter med den, så till 2019 ger vi upp detta med denna V8 och siktar på ny maskin och en del förändringar.

SM-deltävling 2 på Skara Sommarland.
Foto: Christer Hägglund

Låter som ni har en spännande tid i garaget i vinter alltså.
-Det händer mycket i garaget just nu, men är inte officiellt ännu riktigt vad som sker.

Om vi tittar lite på tävlingsprogrammet då, vad siktar du på där för nästa säsong? Är det SM och GDS även kommande år eller?
-GDS är tanken att åka absolut, samt hoppas kunna köra SM med. Det hänger mycket på sponsorer och hur vi får allt till funka 2019, men jag är extremt körsugen. Anmäld till båda än så länge.

Om vi lyfter blicken lite längre fram, finns det planer eller ambitioner om annat längre fram? Tänker på DMEC, andra utländska tävlingar, och så vidare?
-Absolut är vi extremt sugna på ta det ett steg längre, men behöver få en bil som verkligen vill vara med oss och är pålitlig när man skall göra de långa resorna och en större satsning.

Det förstår vi förstås. Vi hoppas att det håller ihop och blir en bra säsong med nytt motorkoncept nu då.
-Tack, det hoppas vi också. Vill passa på att tacka våra samarbetspartners och samtidigt säga att vi söker fler samarbetspartners till 2019! Ett stort tack till er och många fler som gör detta möjligt!

Blåkläder
Betongmästarna
Racegear
Kpskylt
Gzracing
SA BIL O MASKIN
Byggbröderna
Boråsmurningsarbeten
Lundberg o starren måleri

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund, Leo Holmberg – DriftZone.se