Andree byter S13 mot E30: ”Mitt gamla bygge spårade ur”

0
856

Kommer ni ihåg Dennis Andree? Killen som avgjorde RM 2017 genom att fixa fram en ny motor åt Mattias Bengtsson.

GTR Motorpark, september 2017. Mattias Bengtsson har god chans att ta hem RM men kör sönder några stag i bakvagnen. Genom en Facebook-grupp får Mattias kontakt med Dennis Andree som körde till Gröndal och levererade delarna. Senare på kvällen kör Mattias haveri på sin 1JZ. Dennis ser detta och hör med en kompis som går med på att sälja motorn till Mattias, som lastas in i Dennis VW Golf och körs till Gröndal. Mattias Bengtsson vinner RM och resten är som vi säger historia.

När vi intervjuade Dennis Andree efter denna historia berättade han om sitt egna S13-bygge och planerna. Nu har mycket vatten flutit under broarna och Dennis har, efter att ha mellanlandat i en S13 med RB25, köpt ny bil. Vi blev nyfikna och kontakta honom för att höra vad det är för bil.

Vi kan börja med att kika på det gamla bygget, hur har det gått med det sedan sist?
-Mitt gamla bygge spårade ur totalt och jag märkte fort att jag prioriterade fel saker från start. Det roliga är dock att den karossen kommer även köra med M50B25 Turbo 2019.

Så den bilen är såld?
-Ja. En nära kompis köpte den bilen. Så den kommer synas på banorna 2019 körd av Alexander Boström

Och nu har du alltså köpt en ny kärra. Berätta vilken bil det är du har köpt.
-Jag var på jakt efter en vagnboksgodkänd bil såklart, då jag kände att det var ett lätt sätt att spara tid och pengar. Så jag sökte via Facebook och fick kontakt med Elias Broström, som de flesta antagligen känner igen, och hans BMW E30. Var ner och kikade på bilen under Gatebil på Mantorp, och som förväntat så var det en väldigt potent bil att börja sin mer seriösa körning i.

E30:n i händerna på sin tidigare ägare Elias Broström, här under Discodans på GTR Motorpark.
Foto: Henrik Andersson

Det verkar ju vara en välbyggd och, som sagt, potent bil. Du säger att börja din mer seriösa körning i, blir det tävlingskörning 2019 alltså?
-Ja, exakt, jag fick in lite körning förra året på Gatebil, GTR Motorpark och några DriftBash-event i en spontant inköpt Nissan S13 med RB25DET. Men jag känner att nu vill jag verkligen satsa och få utvecklas som förare, så nu är jag anmäld till Sverigecupen 2019

Kul! Köpte du Broströms bil komplett eller vad blir det för motorkoncept?
-Köpte bilen som rullande kaross. Han löste dock så jag fick med växellådan han använt, så det blir alltså nästan samma koncept fast mindre effekt till en början. Motorn blir en överladdad M50B25 med GS5-39DZ växellåda och ett effektmål på 650whp.

Nuvarande verksamhet i garaget.
Foto: Privat

Låter rimligt för en säsong i Sverigecupen.
-Jo, jag tror att det går att ta sig en lång bit i stegen med en sådan setup och bra förarutveckling.

Det tror jag också. Hur många av Sverigecupens fem deltävlingar siktar du på att köra?
-Jag SKA köra alla, om nu allt funkar utan större problem än vanligt…

Det är nog en god tanke, det är ju viktigt att skaffa sig tävlingsrutin också. Har du ett team runt dig som kommer att följa med på tävlingarna?
-Ja, men precis. Absolut har man fixat fram ett gäng härliga människor som kommer vara med för support både på läktaren samt i depån!

Härligt att höra, det behövs support för en satsning även i Sverigecupen. Apropå support, har du några speciella sponsorer eller partners som stöttar dig som du vill nämna?
-Jag vill passa på att ge ett stort tack till AD Bildelar Katrineholm som hjälp till med allting motormässigt 2018, Tyrelia som hjälpt till med orimliga mängder däck och fälgar under 2018 och sist men inte minst Sjöboda Bil & motor utanför Katrineholm som alltid tillhandahållit nödvändig service och lyft 2018!

Inför 2019 kan jag stolt presentera ASHES Wheels som går in som sponsor! Jag ser fram emot ett utvecklande samarbete med dem!

Där lämnar vi Dennis med att önska lycka till med satsningen i Sverigecupen 2019!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Privat, Henrik Andersson – DriftZone.se