Erik Fadul: “Det blir viktigt att vara på plats och visa lite vilja!”

0
174

Erik Fadul heter en av förarna som kommer att försöka ta sig in till RM 2019 genom Sverigecupen. Vi har pratat med Erik om hans satsning och resultatet kan du läsa här.

Mittsverigebanan under Bus1-finalen 2017.

Erik kommer från Forsbacka, som ligger mellan Sandviken och Gävle, och har synts på frikörningar i området den senaste tiden i en BMW Touring som varit grön men som numera är gul.

Har du någon tävlingserfarenhet sedan tidigare?
-Jag har tidigare kört några enstaka tävlingar, bland annat i Northen Drift Series, driftingserien i norr. Jag har även kört en tävling i samband med motorveckan i Lycksele.

Mittsverigebanan under Bus1-finalen 2017.

Bygger du ny bil eller kör du vidare med fjolårets?
-När det gäller min bil så kör jag vidare på samma koncept i princip. Enda skillnaden är att allt är värre i år. Jag och min bil har verkligen inte kommit överens tidigare år, mycket småfel och motorras som dragit ner på min körtid. Men nu under vintern så har PPF fått bygga ihop en 1000 hk-bottendel åt mig och fokus ligger på verkligen på att få allt stabilt. Soppasystemet har jag tagit hjälp av Hydroscand med, inget mer läckande soppasystem på lineupen på grund av slangklämmor från Biltema som inte håller tätt!

Var du en av dem som ansökte om en plats i RM 2018 men som inte fick plats?
-Det stämmer att jag ansökte om en plats i RM 2018, men som vi vet så var det otroligt många som ansökte och jag kom tyvärr inte med i år. Självklart en stor besvikelse men ibland är det så, man får ta en annan väg helt enkelt. Sporten man håller på med växer så det knakar så man får någonstans i besvikelsen finna glädje i det. Jag hade planer på att köra RM redan 2017 men jag var tyvärr tvungen att prioritera annat i levet just då. Nu med facit i hand så borde jag i alla fall kört 1 tävling 2017 för att öka chansen inför 2018.

Frikörning på Sundsvall Raceway i samband med SM-deltävlingen i juni 2017. Här ses bilen i sin äldre, gröna livery.

Hur ser du på möjligheter och utmaningar med upplägget för Sverigecupen?
-Jag har faktiskt inte hunnit fundera så mycket över upplägget för Sverigecupen, vad jag vet så har inte anmälningen inte öppnat än så all fokus har legat på ett få klart en så stabil bil som möjligt inför säongen. Men jag tror nog att driftingutskottet i slutändan kommer få ihop en serie som blir rolig att köra, det brukar oftast vara mycket publik på frikörningarna. Eftersom intresset för drifting bara ökar så kommer det nog säkert bli tajt att ta sig in i denna serie nästa säsong, vem vet.

Hur många deltävlingar siktar du på att köra?
-Svårt att säga, allt verkar inte helt klart där än, men jag satsar självklart på att köra alla tävlingar. Vill man komma med i RM 2019 så är det nog det som krävs. Jag tror att det är viktigt för alla som vill komma med i RM nästa år att vara på plats och visa lite vilja.

Bus1-final på Mittsverigebanan i september 2017.

Du tror att det blir stenhård konkurrens?
-Ja, vi har nu fått bevis på att det inte är bara om man vill ta sig uppåt i sporten.

Vad tror du om den stora finalen då, med upp mot 50 deltagare?
-En final med 50 st deltagare, oj det hade jag missat. Ja det kan väl bli kul. Vi får se, jag har som sagt inte hunnit tänka så mycket på själva serien. Tegelsten på gaspedalen för alla deltagare i finalen så kan det nog bli en riktigt bra show!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Vincent Berglund Foto, Erika Näsberg – DriftZone.se

 

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.