Henrik Kåre: ”Det var inte menat att jag skulle köra finalen på Mantorp!”

0
42

Henrik Kåre presenterade sig för tävlingsdriftingpubliken under säsongen 2019, där han deltog i Sverigecupen. Trots en hel del tekniska problem lyckades han med två andraplatser bli sexa i serien.

Sverigecupen på Sundsvall Raceway

Nu laddar han för sin andra tävlingssäsong och vi pratar med honom om året som gått, den spektakulära kraschen på Mantorp 2017 och vad planerna för 2020 är.

Du fick poäng i två deltävlingar i Sverigecupen, Sundsvall och Piteå, och med två andraplatser räckte poängen till en sjätteplats i Sverigecupen. Berätta lite om säsongen.
-Detta var både första året för mig som chafför att köra drifting på riktigt och första året för bilen så var verkligen ett testår.

Första tävlingen som gick i Hultsfred så gick ena infästningen till diffen av i träningen. Detta gjorde även så cv-knuten på kardanen gick av. Hade såklart inte detta med mig så det var tyvärr bara att packa ihop.

Andra tävlingen var Sundsvall. Tyvärr så precis när jag åkte över mållinjen i semifinalen så gick oljepumpsaxeln av, så jag kom till final men fick bryta direkt tyvärr.

Piteå var faktiskt enda tävlingen då bilen höll, och det var väldigt skönt då jag hade ca 95 mil enkel resa dit. Åkte ut mot Zakarias Berggren då jag gjorde ett misstag och hamnade mitt i hans rökmoln.

Sundsvall Raceway

Finalen på Mantorp var bara inte menat att jag skulle få köra. På slutet av träningen träffar jag en plastkon som åker in under bilen och lyckas slå av samma diffinfästning som gick av i Hultsfred. Detta resulterar även denna gång i att cv-knuten i kardanen går sönder. Lyckas med hjälp av teamet att få ihop allt precis till kvalet. Däremot så första kurvan i kvalet går ena drivaxeln av och lyckas slita med sig bromsröret bak. Så in och byta drivaxel för att kunna köra kval 2. Blir klar någon minut innan min tur, men tyvärr hade vi inte hunnit fixa bakbromsarna så hade ingen handbroms vilket leder till att jag snurrar i sista kurvan och så blev det ingen kvalplacering. Väldigt surt att detta händer och gör att hela min chans på en pallplats i serien försvinner.

I år åkte du i ett riktigt fint BMW E46-bygge, men tidigare har du kört Volvo. Är det stor skillnad när man kliver upp och ska köra tävlingsdrifting?
-Tanken var att jag skulle tävla med en Volvo 740 jag har byggt i ordning men efter att lyckas rasa motorn tre gånger innan jag ens fått mappa klart bilen så fanns inte tiden till att få klart allt inför första tävlingen. Så då köpte jag denna E46 och byggde om den till pro-int-reglemente. Så den enda bilen jag egentligen har kört på bana är E46:an men jag är väldigt nöjd med den.

Många känner igen dig som föraren av den postmålade Volvo 940:n som gick av hårt i parisern på Mantorp Park 2017. Berätta kort om den kraschen.
-Haha ja den vart lite känd den sommaren. De var egentligen min vinterbil men kände att de kunde vara kul att testa på lite bana. Lyckas komma fyra varv sen gick pinnbultarna av ut ifrån spacern och gjorde att fälgen lossnade och med all otur så ramlade fälgen omkull och bakaxeln gick rakt ner i fälgen och tog tvärstopp så bilen snurrade runt. Väldigt mycket otur men däremot var de ganska bra reklam då de hände på Gatebil så väldigt mycket folk kom fram till en i depån och kollade.

Gatebil Mantorp 2017

Nu är det garagesäsong, händer det något speciellt för dig i garaget i vinter?
-Ja, det händer mycket i vanlig ordning. Ska fixa till E46:an efter denna testsäsong då jag nu vet var de svaga punkterna ligger. Så nu blir de ny växellåda, kardan och bakvagn även så byter jag styrsystem till ett Maxxecu. Så alla problem jag haft i år med bilen kommer förhoppningsvis inte krångla nästa år.

Siktar du på att söka till SM eller RM 2020, eller har du andra planer?
-Har ansökt om att få köra SM så får hoppas att jag blir antagen där. Sen är det väl Gatebil som är planen, får se lite hur bilen och ekonomin ser ut. Även lite sugen på att köra Iron Drift King.

Säsongen drar igång med dunder och brak på Elmia i påsk, där Påsksladden kommer att ha NEZ-status. Kommer du att söka dit?
-Ja, även dit har jag ansökt då de var en av de roligaste tävlingarna jag var med på förra året, fast jag bara var mekaniker på den tävlingen.

Något annat du vill tillägga eller samarbetspartners du vill nämna?
-Vill tacka alla mina sponsorer som gjort denna satsning möjlig

Kåre agro & entreprenad ab
Vicky teknik
Tullingedäck
Prodopti
Ekab

Vill även tacka Casper Bäcklund, Jimmy Eifrem och Driftbrothers för all hjälp och support under säsongen!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se