Martin från Oskarshamn kör Volvo med V8

0
862

Martin Grönberg från Oskarshamn är en kille som rattar ett volvoskåp med rejält med kraft under huven.

Dessutom är han garagegranne med en av toppförarna i RM, så det här kan bli en farlig utmanare i Sverigecupen i sommar.

Berätta lite, vad är det för bil du kör?
-I grund och botten är det en Volvo 945. Nu sitter det en V8 från en BMW i den, en M62b44, och sedan är den ombyggd med bur, Sparco-stolar, komplett framvagn från TXR, bakvagnen är ombyggd med hårdare bussningar, justerbart panhardstag från L-M-R, momentstag från Bakaxeldelar, med mera.

Har du gjort något åt bilen i vinter?
-Jag köpte bilen förra året med V8 i. Det som har hänt är att jag bytt hela framvagnen då det var en hemmasvetsad historia där i princip allt var kaos. Drog åt olika håll varje gång man släppte ratten. Har även bättrat på buren med lite stag. Kapat upp hjulhus då den nya framvagnen kom på. Hela bakvagnen har även bytts i vinter av samma anledning som fram. Det var hemmasvetsade historier med 100 brickor mellan uniballsen bland annat. Har även bytt spakställ till ett TXR, passageraren har fått sig ett fotstöd, nytt nödstopp utifrån, bytt stolar, ratt med snapoff, Overfenders med mera. Ja listan blir lång.

 

Vad har du för erfarenhet av att tävla?
-I princip ingen. Har bara hållt på med styling fram tills förra sommaren. Då köpte jag en 945 turbo och körde två gånger på Hultsfred drifttrack. Tyckte det gick relativt bra och det var ju sååå mycket roligare än att styla bilar så jag fastnade direkt… Man har ju alltid sladdat runt lite på vintrarna så varför inte ta det till nästa nivå, som dessutom är säkrare och framförallt lagligt.

Foto: Brad Fridell, Snooken Recordings

Hur ser du på det nya upplägget i Sverigecupen?
-Tycker upplägget verkar kanon! Kommer köra så många jag hinner och kan.

Hur många siktar du på att köra?
– Siktar på minst fem i alla fall. Piteå blir nog lite svårt att ta sig till och i och med att Sundsvall är dagen efter i början så förlorar man tyvärr två tävlingar direkt.

Du får räkna resultatet från de tre bästa. Så egentligen, om du ser till att vinna de tre första kan du ju ta det lugnt sedan.
-Haha, ja att vinna 3 och chilla låter som en bra plan.

Har du någon hjälp med körningen?
-Jag måste säga att det är ganska bra att ha Daniel Ahlstedt som stallgranne, då man kan få tips och trix på vägen. Samt delar han sponsrat med som han inte vet än…

Låter onekligen som att Martin har bra förutsättningar, och det där med att Ahlstedt sponsrat med delar som han inte vet om låter ju som något som kan få en spännande fortsättning. Vi önskar Martin lycka till i Sverigecupen i alla fall!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Privat, Brad Fridell – Snooken Recordings

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.