Nu ska det avgöras – Finaldags i SverigeCupen

0
519

Till helgen 27-28 oktober, kör Mantorp Park sin Halloween On Track. Till denna händelse så passar även SBF på och kör finalen i SverigeCupen, så vi tar och kollar lite på hur saker ser ut och vad som kan ske i tabellen.

Men innan vi börjar titta på tabellen och se vad som kan inträffa, så tar vi och går igenom förutsättningarna. Driftzone tog kontakt med Driftingutskottet och frågade hur finalen skulle köras.

Svaret vi fick består av två viktiga komponenter, den första är att alla som har tagit poäng är godkända att anmäla sig till finalen. Den andra ännu viktigare komponenten är att finalen räknas i sammandraget.

Så alla serieanslutna förare som har tagit poäng i serien (SverigeCupen) är alltså godkända för anmälan till Finalen, vidare så räknas finalen med i tabellen tillsammans med 3 deltävlingar under säsongen. Detta är intressant då mycket kan hända i tabellen om någon i toppen inte kommer till start, det är trots allt en hel del poäng förarna kan plocka in med bra resultat på Mantorp Park.

Hur ser det ut i tabellen då? vem leder, vem är tvåa och vilka poäng är toppen uppe i?

Leder gör Johan Andersson med 300 poäng, tvåa finner vi Martin Frejd på 285 poäng, trea är Andreas Lilja med 280 poäng, fyra har vi Simon Andersson med samma poäng 280, femma finns John Martinsson på 275 poäng, sexa är Marcus Larsson med 270 poäng, sjua är Joel Andersson med 270 poäng, åtta finner vi Adam Gustafsson med 244 poäng, nia är Hampus Gisslén med 243 poäng, tia ligger Johan Östberg med 230 poäng.

Där har ni topp 10, vill ni se mer av tabellen så hittar ni den här.

Topp 7 förare i tabellen är alla inom 30 poäng, men nu ställs allt på sin spets. Före finalen så fick de tre bästa resultaten räknas, då fanns det inte så mycket som kunde hände med topp tre då deras resultat inte kunde förändras så mycket. Dessa scenarion är nu helt omkullkastade, det är för att finalen ska också räknas med. Snabbt kollat så innebär det att alla förare som är anmälda, har också chans till att köra till sig 100 poäng om denne tar hand om vinsten.

Men i praktiken (givetvis också beroende på om alla förare kör) så har ju toppen större chans till framskjuten placering. Men som alltid i denna sport, får förare problem med bilen och inte kommer in i stegen, då kan förlusten bli stor. Samma sak med en förare som ligger en bit ner i tabellen kan förbättra sig avsevärt under finalen.

Banan då? hur kommer den att köras?

Banan köres precis som SDC och Gatebil, dvs start i Mjölby kurvan och initiering direkt efter ett krön som snabbt skickar föraren in i en lång svepande vänster, efter den så kommer en tvär höger som effektivt stoppar upp farten, här är det viktigt att hitta rätt linje för att snabbt ställa sig på gasen för att klara den långa svepande högern som håller i hela vägen in i mål.

Så varför inte göra ett besök på Mantorp Park under lördagen, kom och ta pulsen på de förare som är med! Vi på Driftzone är väldigt nyfikna på att se hur resultatet blir efter denna final.

Text & Bild: Henrik Andersson, Driftzone