Sverigecupen 2019 presenterad av SBF

0
568

SBF Drifting har släppt nyheter om Sverigecupen och Riksmästerskapet 2019. Häng med när vi går igenom nyheterna i vår instegsserie.

Johan Andersson (Hudiksvall), vinnare av Sverigecupen 2018 med full pott på 300 poäng.
Foto: Stefan Lindgren

Sverigecupen 2019 består i nuläget av fem deltävlingar, vilket är klart mindre än de tio deltävlingar som Sverigecupen 2018 skulle bestå av. Deltävlingen på Mittsverigebanan blev dock inställd så till slut blev det nio.

Deltävlingarna som är klara hittills är:
3-4/5 Hamrebanan, Hamre MK
1-2/6 Hultsfred Drifttrack, Hultsfred MK
8-9/6 Sundsvall Raceway, SHRA Sundsvall
7/9 Pite Dragway, SHRA Luleå
28-29/9 Mantorp Park, MK Scandia

Liksom under Sverigecupens premiärår 2018 kommer tävlingarna vara öppna, vilket innebär att förare som inte deltar i serien kan vara med i tävlingarna. Detta gäller dock inte finaltävlingen på Mantorp Park, där endast serieanmälda förare kan delta.

Liksom i år kommer tre resultat att räknas. Om man kör fler än tre deltävlingar kommer de tre bästa resultaten att räknas.

Martin Frejd under Sverigecupen på Malmby.
Foto: Henrik Andersson

Riksmästerskapet, RM, kommer som redan är känt att till skillnad från 2016-2018 endast avgöras genom en tävling. Denna tävling är finalen i Sverigecupen 28-29 september på Mantorp Park. Vinnaren av finalen i Sverigecupen kommer alltså att kunna titulera sig Riksmästare 2019. Noterbart är att denna tävling går i samband med Gatebils säsongsavslutning, där också finalen i Gatebil Drift Series ska avgöras.

I och med detta har SBF tagit till sig en del av kritiken som fanns gällande Sverigecupens upplägg 2018. Främst antalet deltävlingar, som i alla fall jag tror bidrog till det låga antalet deltagare på vissa tävlingar. Vilket i sin tur satte poängberäkningen lite ur spel, då man kan fundera på rättvisan att få 80-85 seriepoäng för att komma sist i en deltävling.

En annan sak som man inte har ändrat på är att alla tävlingar utom finalen är öppna för andra än serieanmälda förare. 2018 såg vi bland annat ett stort intresse hos RM-förare att delta i Sverigecupens deltävlingar. Dels för att få träning, dels tävlingsrutin men även att få provköra banor som skulle komma senare i deras egna serie. Även här kan man fundera på rättvisan i att låta andra vara med i deltävlingarna, då man med lite otur kan råka på en rutinerad och duktig SM-förare i första omgången av en Sverigecupen-deltävling, och bli utslagen, medan man skulle stå sig väl i konkurrensen i mot de andra Sverigecupen-förarna. Att ha utomstående med i en sport som avgörs i en elimineringsstege blir åtskilligt mycket knepigare än i en tävling med masstart, som exempelvis en motocross- eller endurotävling. Där kan du bara räkna bort utomstående förare och göra en rättvis resultatlista. I en elimineringsstege blir skillnaden så stor om man åker ut i en topp 16 istället för att klara sig längre fram.

Dock ska sägas att när vi har intervjuat Sverigecupens förare om säsongen 2018 så har förarna varit positiva till att RM-förarna deltog i deras deltävlingar. Dels har RM-förarna fyllt upp startfälten vilket gett större stegar, och dels att man får rutin av att köra mot bättre förare som är säkrare att köra chase mot.

Vi ser fram emot säsongen 2019 och både Sverigecupen och SDC SM!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren, Henrik Andersson – DriftZone.se