Davanger bygger nytt: ”Det har varit en dröm”

0
43
Ole Morten Davanger

Den tidigare norske mästaren Ole Morten Davanger har övergett sin Skyline. Just nu bygger den skicklige norrmannen en Toyota GT86:a för kommande GDS satsning. DriftZone har pratat med Davanger om förra säsongen och framtiden.

En trasig motor stoppade dig från en top-3 placering i totalen i GDS 2019. Hur laddad är du inför årets säsong?

-Ja, det stämmer. Motorn kraschade i topp 8 mot Petter Lauvås vid Rudskogen. Hål igenom blocket. Vi hade en reservmotor stående, men det skulle ha tagit lite för att få den igång med ny mappning och grejer.

– Vi tog lite samtal med mina affärspartners och vi fann att det var viktigare att prioritera att få en ny bil och att arbeta och spendera pengar där för att få den att gå som vi vill, snarare än att köra tävlingar. Det var 98% chans att Johan vunnit sammanlagt ändå, och resultatet kunde ha varit så som det var om jag inte hade kvalificerat mig, förutom att om en bil hade skadats / kraschat kanske vi inte hade kunnat sälja den, och då inte hade vi lyckades få en ny bil klar. Ett tungt men övervägt beslut som vi inte kommer att ångra senare.

Vad säger du om årets startfält?

-Årets startfält tror jag kommer att vara det bästa hittills. Det finns otroligt många skickliga förare, bilarna blir vassare så det blir otroligt roligt, men tufft!

Vilka förare ser du som favoriter till totalsegern i GDS?

-Omöjligt att placera några favoriter. Som sagt, det finns väldigt bra förare tillsammans, och saker kan hända från första stund. Vi såg det 2019.

Är det någon deltävling som du ser fram emot mer än någon annan?

–Jag tycker att alla banor är väldigt roliga, men har åtminstone lite kärlek till Våler. Otroligt rolig bana och årets första Gatebil. Det finns alltid en speciell och bra stämning på Våler, men det beror på att du längtat i sju månader på att få köra igen.

-Men jag ser mest fram emot Rudskogen. Det är den banan jag känner mig mest bekväm med och den passar mig väldigt bra, men jag har alltid haft missöden och problem på den banan som gör att jag inte känner att jag har gjort resultat på rätt sätt. Förra året när motorn gick sönder, gick allt bra hela helgen, vi körde bra och ”leaden” var bra. För första gången satt vi med en känsla av att vi skulle vinna om allt gick bra.

Inför årets säsong bygger du en ny bil, berätta lite vad det är du bygger?

-Ja, det stämmer. Förra året samarbetade vi med Toyota Norge och byggde därför en Toyota GT86. Det har varit en liten dröm under några år. Bilen skickades till Linnerud för full genomgående bur och sedan till T.Karlsen Motorsport som byggde en ny transmissionstunnel, bakre brandvägg med luftintag för kylare och bakre rörram.

-Bilen får nu en nybyggd 2jz från Rfs-prestanda med full maxxecu-motorstyrning och PdM. Milspek snabbkontakt på torpedovägg för snabb på / av-anslutning. Canbus switchpanel och EMU Adu7-streck. Bw9180 turbo med 5 ”downpipe och oval 4” avgaser. Anpassade IC och 3,5 ”tryckrör med alphaloc-klämmor från VTS-lösningar. Samsonas 5-stegs samma som i Skyline med R-tune trippelplattkoppling.

-Wisefab fram och bak från Badassparts, KW tävling 3way coilovers från kwshop, anpassad drivlinje med BMW diff.

-Vi arbetar med installation av bromsar, men har ännu inte landat på någonting. Om några bromssatsleverantörer är intresserade av ett samarbete, kontakta please! Full HGK karossats med koldetaljer från badassparts. 7 tjugo stil 55 fälgar, 10,5×18 bak och 9,5×18 frammonterade på Westlake.

-Bränsle, broms och kylsystem från Aeroflow / turbofun. Griffin-radiator, mishimoto-fläktar och meziere-vattenpump i bagageutrymmet. Tilton pedaler, asd motorsport handbroms och Atech stolar.

Hela bilen är byggd på 3 otroligt viktiga principer som överlappar lite ibland:

1: Vikt

2: Servicevänlighet

3: Utseende / finish / show-faktor.

-Mycket tid har lagts på att få en fin finish på bilen, massor av detaljer, massor av delar som inte ens verkar, men som jag vet är där – och även de borde se bra ut. Ganska nöjd med hur saker är och tror att detta kommer att bli en bra bil. Otroligt upphetsad över körprestanda kontra Skyline.

Hur långt har du kvar innan den är klar?

-Ny motor och Pdm anländer i helgen och nätverk för kabeldragning är ungefär 50% komplett. Faktum är att det huvudsakliga eldragningen för motorn kvarstår och allt som ska anslutas till PDM.

-Installation av wisefab och coilovers, svetsning och lackering av IC-rör, anpassning av lexanvägar, bromsar och några sådana, annars är bilen mer eller mindre monterad och klar. Vi hade en plan för att bilen skulle vara klar om ett par veckor, men målet är före påsk. Bilen kommer också att bli folierad lite och kommer att ha en otroligt tuff design av Eirik Aadde.

Vad kan man ha för förväntningar på dig den här säsongen i och med nybygget?

-Vi hoppas att vi kan förbättra förra årets resultat och vi vill ha en pallplats totalt. Men målet är att justera bilen, få den att fungera optimalt och bli bekväm med den. Vi har hopp om Europa nästa år och då måste allt fungera 100%.

Kommer du att köra någon mer tävling än GDS under 2020?

-Det blir full GDS säsong och sedan juliträffen med super-3. På grund av kostnaderna för att bygga och tillskott i familjen är det fortfarande osäkert om det kommer att finnas mycket mer, det måste tas på vägen .. Det kommer också att finnas några arrangemang med Toyota som vi också kommer att vara med i, avslutar Ole Morten Davanger.

PARTNERS
Jæger Automobil AS
Toyota Norge
Rymax Lubricants
Kjemiservice Vest
Boost Racefuel
Smarttelt
Eirik Aadde photography
Westlake Motorsport tires Norway
Turbofun
Badassparts
Rfs Performance
Tuft Transportskole
Villanger dekksenter
Askøy Naprapatklinikk
Lakkspesialisten Bergen
Samsonas Norway
Powertrain Bergen
AR Vinyldekor
RMS Productions
Teknisk Industrivern
Autodel
Hurtigruta Carglass
Balkongentreprenøren
Hauge Reklame

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se & Ole Morten Davanger