Dennis Wikberg: “Min tanke var HÅLL STUMT ända tills det är över!”

0
109

De gråa suprorna från Team WL Racing har nog varit svåra att missa, de har en tendens att poppa upp lite här och där och bjuder alltid på underhållande körning och härlig rökbildning! Men några tävlingar in i årets SM säsong så försvann Dennis Wikbergs supra från deltagarlistorna och de sista tävlingarna var idel sorgsna nollar i protokollet. Vi såg honom på Gymkhana Drift Östersund i slutet på augusti där han lite spektakulärt blev oense om färdriktningen med ett av sina däck. Vi har sökt upp Dennis för lite frågor om den gångna säsongen och en liten lägeskoll inför nästa år!

Vi kan börja med något som vi på redaktionen funderat en del runtomkring. Vad var anledningen till att du avslutade säsongen tidigt i år?
– Ja du, tyvärr var det så att vi rasade växellådan helgen innan vi skulle till Rudskogen. Vi hann inte få hem alla delar i tid till Mantorp heller så därför blev det ett tidigt slut i år.

Aha, jag var och fotade Bus1-finalen, då hade du också bekymmer med lådan. Var det i samma veva?
– Yes det var det, det kanske var två helger till Rudskogen nu när jag tänker efter.

Vi fick se dig tappa däcket rätt spektakulärt på Gymkhana i Östersund, får vi höra lite om känslan att bli av med 50% av drivhjulen och vad som passerar i huvudet när man inser vad som hänt?
-Min enda tanke var HÅLL STUMT tills det är över. Jag ska klara det ändå, även fast jag tappat däcket.

Hur var Gymkhana överlag då? Måste ju vara en häftig känsla!
– Gymkhana var precis lika grymt som tidigare år, fast ännu bättre. Det är det absolut bästa eventet på hela året. Det där måste ha varit den största publiken jag kört framför, helt sjuk känsla, speciellt när vi rulla ut på arenan i top 4 när det va presentation. Helt galen känsla!

Har du några planer för bilen inför nästa säsong?
– Nej, faktiskt inga direkta ombyggnationer. Vi river ner bilen, lackar om all plast och går igenom allt bara. Ser till så att den är i perfekt skick inför påsken, sen blir det ju alltid nån liten modifikation men inget stort då jag är så sjukt nöjd med hur bilen funkar sen vi fick den nya fjädringen från KW, blev en helt ny bil 🙂

Det är ett bra chassi, kan ju bara bli bättre med ny och fräsch fjädring!
– Ja helt klart, nu känner jag äntligen att det bara är mig det hänger på.

Hur ser satsningen ut på lite längre sikt då? Vad är det stora målet? Vågar man spekulera i sånt? 
– Ja du, förhoppningarna är väl att kunna fortsätta köra som jag gjort fast att det inte ska behöva påverka min egna ekonomi så mycket, sen att få komma ut och köra mer utanför Sverige. Har inga direkt stora mål, det viktiga är att det är kul så länge man håller på. Jag brukar inte spekulera så mycket, man får göra sitt bästa – det är ju då man kommer nånstans!

Vill du tacka några sponsorer/vänner för den gångna säsongen så är det bara riva av en ramsa!
– Allright! Jag vill först tacka alla fantastiska sponsorer Payback Lubricants, Rebewdesign, Lackexperten, KW suspension, Bilvårdsspecialisten, Caterpillar, Dynotech, Engcon, NRA, Bålsta hjul och bilservice, sen ett extra stort tack till mitt fantastiska team som alltid finns där och ställer upp dag som natt, dom gör ett sånt sjukt arbete alla glada grabbar, tusen tack till er!

Så får vi tacka Dennis för hans tid och önska honom lycka till inför framtiden!

Text: Emil Åhman, DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg, DriftZone.se

Emil Åhman

Skribent – Fotograf | Boden |