Jim Olofsson: “Vi går ut väldigt hårt i år”

0
14

En av de rutinerade förarna inom svensk drifting satsar på en fullmatad säsong. Umeåbon Jim Olofsson har fått det stöd han behöver och ser fram emot en rolig sommar.
– Vi går ut väldigt hårt. I år har vi en racetrailer och jag kommer bara att köra på semislicks på alla tävlingar. Det är en hård satsning med racesoppa med mera. Men målet i år är att få mycket körtid och ha så kul vi kan, säger Jim Olofsson till DriftZone.se.

Jim Olofsson har jobbat hårt för att få ihop en rejäl satsning på driftingen. Under vintern filar han som de flesta andra förarna på bilen inför säsongens drabbningar.

– Det blir nya stötdämpare och sedan bygger vi bort de barnsjukdomar som vi hade ifjol. Bilen blev tvingad fram under en kort tid vilket gjorde att vi inte riktigt hann testa grejerna innan det blev skarpt läge. Det var bara ur askan och in i elden, säger Olofsson och fortsätter.

– Vi började att bygga i september 2015, vi öste på hela tiden. Det blir en kamp mot klockan och pengar när 90% av bilen är finansierad ur egen ficka. Rent materialmässigt har jag fått betala i stort sätt allt själv. Man sparar jättemycket, men det tog slut på pengar och då blev det tajt med tid på slutet.

Hur ser det ut inför årets säsong, har du fått bättre uppbackning runt satsningen?
– Vi har fått ett samarbete med Payback Lubricant som gått in som huvudsponsor för hela vår satsning. Med hjälp av vårt samarbete med  Simpson Europé ger det mig möjligheten att använda deras racetrailer. Jag har aldrig haft så bra uppbackning som jag har i år.

Vad betyder det här för dig som förare när du får så starka resurser?
– Det bästa med det är att istället för att lägga mina privata pengar på däck och att jag knappt har råd att träna, så kan jag i stort sätt köra så mycket jag kan och bara fokusera på körningen. Nu ska jag gå ut och ha kul och köra så mycket jag kan, det är målet med sommaren. Det är därför jag gör den här satsningen och det är många som frågat om jag ska satsa för att vinna bara för att jag ska köra SM. Jag har gått ut helt öppet att jag vill köra bara för att det är så himla kul.

Efter att många ansätt att SM haft något struligt år bakom sig ser nu Olofsson ljus på framtiden.

– Nu ser jag något som verkligen kan växa. Tidigare år har jag varit väldigt engagerad i Holeshot Drifting Serie, och jag var med när SM drog igång från början. Tidigare var det på väg mot fel håll men nu verkar det som att det är på väg mot rätt håll. Nu ska vi försöka att hjälpa till med så mycket som vi kan för att få sporten att växa till vad den verkligen kan bli.

Du kommer att köra Gatebil Drift Serie (GDS) parallellt med SM. Vilken serie är viktigast för dig?
– Först och främst var det GDS som jag hade tänkt att köra. Redan i november fick jag frågan av dem om jag ville vara med. Jag hade egentligen inte tänkt att tävla så mycket i år utan tanken var att satsa mer på frikörningar, det är de som jag tycker har varit kul. Men när de skulle köra tävlingar på alla eventen så hakade jag på. Sedan fick SM ett nytt uppryck. Jag skulle även få köra där och då kör jag fullt ut. Vi får se om jag kan röra om lite i grytan och få så mycket körtid som möjligt och ha roligt.

Hur ser du på årets säsongen som ser ut att bli den vassaste hittills vad det gäller tävlingar och förare?
– Jag tycker att det har ökat hela tiden. Många hade nybyggen ifjol och har solida satsningar och bra ben att stå på. Det känns riktigt bra, det blir bättre mediebevakning och allt blir så mycket bättre. Då vågor även folk att satsa när man får någonting tillbaka. Till skillnad mot när man kommit och ska köra SM och det kostar 2000-3000 att anmäla sig till tävlingen och det bara blir en massa strul. Nu är det folk som förhoppningsvis vet vad det sysslar med. Betalar man de summorna vill man ha en bra tävling, träning och upplevelse istället för strul. Därför tror jag att det är många som vill satsa i år igen.

Är det något som du tycker saknas inom driftingen, är prispengar något som borde införas?
– Det finns redan, jag har fått inbjudan att köra Polska Drift Masters GP och de har 300 000:- i prispengar vid varje tävling. Prispengar är bra!  Men direkt när det blir prispengar kommer det inte att vara det här roliga som det är nu, även fast det redan nu är blodigt allvar också. Blir det mer pengar i det så försvinner lite av gemenskapen automatiskt. Det kanske vore bra att man tävlade om att få tillbaka däcken som man kör upp på en tävling eller något sånt. Men just nu är det bättre att man får till bra serier som fungerar och på sikt låta förarna som kör serierna att vara med gratis.

Vad kostar en satsning som du gör under 2017?
– Jag tror att min satsning i år hamnar på ca 350 000:-. Då är bilen redan byggt, det är materialet med däck, soppa med mera som kostar. Allting drar iväg.

Fler och fler förare satsar hårt för att vinna. Hur ser du på vinna kontra showa?
– Jag kör för att det är sjukt kul. Bedömning är på gott och ont, jag vill att det ska vara tajt och schysst racing. Många har gjort det till en greppfestival, självklart är det en materialsport men man ska ändå kunna komma med en sämre bil och ändå ha en chans. I IDC har de begränsat antalet däck som man får använda och lite sådana grejer, det ska bli spännande att se hur det kommer att fungera för dem. I SM ska det vara tävling men för att få det att växa så måste det vara lite show för de som kommer och tittar.

I RM har de begränsat bredden på däcken inför årets säsong, vad tycker du om det?
– Just i RM tycker jag att det var kanonbra att det blev begränsningar. Det ska vara lite av en instegsklass i driftingen. De som har stor backning från början får inte lika stort försprång bara för att man har råd att köpa ännu dyrare däck.  Just i RM är det bra men i stora klassen är det bara att åka på det som alla andra åker på, 265:or och R-däck, det är de som alla kör på nu.

Finns det något runt tävlingarna/eventen som kan bli bättre?
– Ska man annonsera en tävling så tycker jag att det är till top-32 och framåt. Det är då det är action på banan. Det är få som orkar titta på kval från tidig morgon och upp till tio timmars körning på en dag. Det är svårt att få ihop det ännu tajtare. Staben kan bli bättre och förarna mer rutinerade och att det ska lira på. När jag åkt Drift Allstars och tävlingen är igång så är det fullt ös och då går det ganska fort. Vi måste sikta mot lite snabbare racing för att göra det mer publikvänligt och få dem att stanna kvar hela tiden. Det är en frän sport att titta på men det kan bli långdraget ifall det tar tid med kval och att det är lång stopp på racen.

Hur ser det ut med träningsmöjligheter i Umeå?
– Vi har haft en stor asfaltsplan där jag har kunnat test på. Men annars har vi tränat på tävlingarna och när budgeten varit begränsad har jag inte haft råd att träna. Närmaste banan för mig är i Sundsvall och Mo i Rana.

Hur ser intresset ut för drifting i Umeå?
– Det växer mycket i Umeå och det finns motorklubbar som vill få till saker. Just nu är problemet att vi inte har någonstans att vara. Det finns några gokartbanor, men då är de tyvärr SM-klassade och då är det rädda om grönyorna runt om och det är ett rätt stort slitage på banorna när man kör drifting.

Vad skulle det betyda för dig och drifting i stort om det byggdes en bana i Umeå?
– Det skulle betyda mycket. Då skulle de anordnas lite DriftBash liknande event och då skulle vi få samma explosion som i södra Sverige. Det skulle generera så sjukt mycket, avslutar Jim Olofsson.

Sist men inte minst så byter Olofsson utseende på bilen inför 2017. Här får ni ett smakprov.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se