Kvalet blir extremt viktig, på FIA Intercontinental Drift Cup.

0
129

Det är inte så lång tid kvar till FIA stora tävling i Japan, tävlingen kallas för FIA intercontinental Cup, och skall avgöras den 29 november – 1 december på Tsukuba Circuit. Denna tävling med dess upplägg gör att kvalet kommer ha en stor avgörande betydelse för de förare som skall köra.

Arkivbild, har ingen relevans med inlägget.

Georgy Chivchyan vann 2018 års upplaga av FIA IDC, denna kördes på Odaiba Island som ligger i Tokyo Bukten. Men till detta år så byter man till Tsukuba Circuit som ligger ca 6 mil från Tokyo.

När vi läser igenom tävlingsreglerna så slås man av några saker, dessa saker är vad vi kommer att prata om nu.

Först ut är själva stegen och kvalförfarandet, denna kommer att köras i två delar, den första stegen är för de förare som kvalade 16-31, dessa förare får alltså kämpa mot varandra och den som vinner ”bottom 16” får den 16:e kvalplatsen till topp16. De som kvalar 1-15 går automatiskt vidare till topp 16.

I mina ögonen så skapas ett moment i tävlingen som är extremt viktigt att prestera 100% och det är i kvalet, förarna måste sikta högt och köra två rejält vassa rundor för att säkra en plats i topp 16. Händer det något så riskerar man att kvala sämre och då också riskera att inte kunna ta sig till topp 16, för det är endast en som får sista platsen.

Det är inte kört om du kvalar sämre än 15:e plats, men du får en rejäl uppförsbacke och du möter ett antal förare som alla vill ha den sista platsen.

Två andra intressanta aspekter som står ut: Vid stegen så får varje match endast en chans till one more time, om bedömarna inte kan särskilja vinnare efter den. Då vinner den med bäst kvalresultat, återigen en till aspekt som gör kvalet väldigt viktigt.

Nästa grej är 5 minuters regeln. Alla förare får 5 minuter, som dem kan nyttja under tävlingen. Men när tävlingen går in på topp 8 så nollställs klockan och de 8 som är kvar får då 5 nya minuter att kunna nyttja om behovet uppstår. Detta innebär alltså att du kan ta din 5 minutare i topp 16, för att sen ha tillgång till en ny 5 minutare i topp 8, om du vinner din match.

Denna variant av tävlingen intressant, och det ska bli kul att följa tävlingarna den 30 november då kvalet och bottom 16 avgöres. Tror vi får se många hårda och nervkittlande matcher redan i den stegen. Själva finalstegens topp 16 köres på söndagen den 1 december.

Mer information kring dem som startar i denna tävling, kommer när FIA släpper startlistan.

Text & Bild: Henrik Andersson, Driftzone